Konsument-information
KoRtcirklar
Det största problemet i informationssamhället är inte
att få ut information utan att få in den. D v s att den
passerar informationsspärren och kan framtona i det allt större
informationsbruset.
Vi har därför startat ett projekt som vi kallar "kortcirklar".
Grundtankarna bakom detta är följande:
-
Informationsmängden är bedövande stor i dag. Avsändarna
är oftast producenter och handel, som sprider "köpstimulerande
information" i syfte att få konsumenter att köpa.
-
Reklamtröttheten sprider sig och motståndet mot säljinformation
ökar. All typ av information som kan förknippas med näringslivsintressen
tas emot allt mindre entusiastiskt.
-
Även information från myndigheter har svårt att tränga
igenom. Man ser storebror och pekpinnar i överhetens ambitiösa
strävan att "hjälpa oss att bli friskare och bättre". Man
ser t o m myndigheter bakom näringslivs-kampanjer, som t ex
den om 6-8 brödskivor om dagen.
-
Konsumenter börjar bli alltmer vakna över vem som är avsändaren
av informationen och mottagligheten ökar alltså när man
förknippar avsändarens motiv med sina egna, d v s konsumentnyttan.
-
Livsrytmen blir allt snabbare och tiden räcker inte till. Främst
i storstäderna, där mer tid går åt till transporter
mellan arbete/dagis/butik/hem och avlämningsstationen för sorterade
sopor, ägnar man allt mindre tid till inhämtande av information.
För att nå fram och lyckas få in informationen måste
det därför inte bara upplevas som nytta utan även ske tillräckligt
snabbt. Därför siktar vi på korta cirklar, d.v.s. att på
några få kvällar under en vecka koncentrerat få
fram det väsentliga och "passera spärren" så att man stimuleras
att vidareinformera sig.
-
Informationsmängden är totalt sett för stor och oöverskådlig.
Vi väljer därför att ta fram smala men viktiga områden
och berika dem med bred konsekvensanalys. Målet är att på
så sätt skapa ökad motivation till förändring.
-
Trovärdighetsaspekten är i dag viktigare än mängdaspekten.
Upplevs inte budskapet som trovärdigt hjälper inte mängden
information och mängden pengar som investeras. En konsumentorganisation
har förutsättningar att åtnjuta större trovärdighet
än näringslivets reklamgurus och kanske t o m organisationer
som företräder särintressen eller egenintressen.
-
Som konsumentorganisation ser vi det som en av våra största
uppgifter att informera, bilda opinion och sprida kunskaper, som kan möjliggöra
för oss konsumenter
- att göra välgrundade och informerade val och
- att vara medvetna om konsekvenserna av vårt sätt att konsumera.
Ju mer denna informationsspridning lyckas desto bättre eller sämre
blir utfallet för olika näringslivsbranscher. T ex gynnar
det grönsaksodlare som inte sprider en massa bekämpningsmedel,
producenter av "glada djur", branscher som sysslar med vad som upplevs
som nyttigheter (ex vegetabilier och fisk) medan tobaksindustrin och förpackningsindustrin
med rätta kan se det som ett hot.
Nyligen fick Konsumenter i Samverkan stöd ifrån Folkhälsoinstitutet
för att starta upp verksamheten med kortcirklar och vi hoppas naturligtvis
att vårt projekt ska bli lyckat och att vi kan utveckla nya vägar
att informera med större effekt till lägre kostnad.
En kortcirkel skall kunna upplevas som:
-
trovärdig och pålitlig information
-
snabb och enkel information
-
nyttig och lönsam information
-
konsekvens- och målinriktad information
-
behövlig hjälp och inte påtvingad
Motiv för att stödja denna form av verksamhet
är t ex följande:
-
ett lågkostnadsalternativ
-
högre genomtränglighet
-
kostnadseffektivt
-
ökad medverkan från konsumenthåll
-
positiva synergieffekter (t ex på miljö, hälsa, resurser,
arbetstid, socialt, hushållning och ekonomi)
Tillbaka
Hem
|