Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Namnstriden
2007-03-27 Publicerad i SKN nr 54


Påstådd folkstorm mot GB-glassen Girlie
blev motsatt folkstorm mot Sveriges Konsumenter

Sveriges Konsumenter är alltså Sveriges Konsumentråd under nytt namn, som skapar alltmer förvirring. Nu senast efter den s.k. ”väckarklockan” om GBs nya rosa glass, som man betecknar som ”köns-schablonisering” och fick en massa mediauppmärksamhet. Mest var det upprepningar av ett TT-meddelande men ingen kritisk granskning, bara ett citat av Sveriges Konsumenters generalsekreterare, som känt sig manad att ge uttryck för vad han ansåg svenska folket skulle tro: ”tvivlar på att konsumenterna vill ha en produkt som Girlie”.

Nu verkar det som tyckandet för de svenska konsumenternas räkning blev för mycket för, ja just konsumenterna. Konsumenterna kan själva bedöma om de vill köpa en rosa glass eller inte och inte få denna förmyndarknäpp på näsan.

Reaktionen uteblev inte! Vi fick motta ett antal telefonsamtal, av typen ”jag måste få prata med den där Bertoft!” Vänligt fick vi upplysa om att han inte jobbar hos oss och det är inte vi, Sveriges Konsumenter i Samverkan, som ligger bakom detta utspel. Det kom även ett antal arga mejl, typ ”Nu får ni ta mig fan skärpa er!” och ”Har ni inget annat att göra än att hålla på med såna här struntsaker?” Vi har givetvis upplyst även de som mejlade att tyvärr har de råkat få kontakt med fel organisation, p g a struligt namnbyte till ”Sveriges Konsumenter” med stor förväxlingsbarhet med oss, ”Sveriges Konsumenter i Samverkan”. Mer om denna följetong under Namnbytet.

Jo kära konsumenter, vi har annat väsentligare att ägna vår tid åt, t ex avslöja kolesterolmyten och de felaktiga kostråden som håller på att ge oss tidernas största fetmaepidemi!

upp