 |
Sveriges Konsumenter
i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande - |
PRESSINFORMATION 2003-01-17
Konsumenterna upprörda över
prisskillnaderna på ekologisk potatis Sveriges
Konsumenter i Samverkan har gjort en prisundersökning i svenska butiker
på potatis, KRAV-odlad och konventionell. Den har genomförts
med hjälp av frivilliga över hela landet och nyligen avslutats.
Resultatet är både chockerande och överraskande.
Odlarna klagade i höstas att de klarar inte
den ekologiska odlingen om de inte får något högre priser
från handeln och hur svarar handeln på det? Undersökningen
visar nu att pressen på producentpriserna inte alls slår igenom
till konsument. Konsumenterna reagerar på de ibland för höga
priserna.
Sveriges Konsumenter i Samverkan driver ett projekt, med ekonomiskt stöd
från Konsumentverket, för att stimulera efterfrågan på
ekologiska produkter. Vår tes var att de stora prisskillnaderna
inte var motiverade och sjunker de högsta priserna så får
man en ökad konsumtion som effekt.
- Att priserna i olika butiker varierar mellan 4:90
och 11:65 och att COOP ligger högst i genomsnitt, är ett både
chockerande och överraskande resultat av vår nu avslutade prisundersökning.
Detta är verkligen inte ett exemplariskt stöd för den ekologiska
odlingen, som vissa kedjor gör gällande i reklamen, konstaterar
Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges
Konsumenter i Samverkan.
Från visst håll verkar det mer som man motarbetar eller passar
på att ta betalt så länge en del vill betala. Motivet
för en så stor prisskillnad finns inte, det visar bara hur
godtyckligt man sätter sina priser i handeln. Någon ändring
blir det heller inte om utländska kedjor kommer in i Sverige, de
är inte intresserade av att sälja ekologiska produkter, bara
slåss med låga priser oberoende av kvalitet och ofta med lägre
kvalitet.
Genomsnittspriserna avslöjar också de olika kedjornas inställning
till eko-produkter. Hemköp låg på ett genomsnitt på
6:90 kr/kg och ICA på 7:85 medan COOP överraskade med att ligga
högst på 8:90. Dessa skillnader kan ju inte ha med potatisen
att göra utan visar på skillnader i policy snarare.
- Resultatet av vår undersökning är
mer förvånande än vi väntat oss, men visar ju tydligt
vad många hade på känn. De höga priserna är en
broms för att vi ska få mera ekologiska produkter till intressantare
priser, något som konsumenterna tydligt visar intresse för, säger
Martin Frid, ansvarig för projektet.
Vi kommer nu att fortsätta att undersöka
olika produkter för att sätta fokus på höga priser
som inte måste vara så höga. Det är inte en jakt på
låga priser vi är ute efter utan att inte behöva betala
onödigt mycket eller bli lurade. Allt behöver göras för
att stimulera den ekologiska konsumtionen.
Läs
hela undersökningen >>
Löpande information om kommande aktiviteter i projektet "ekologiskt
val" >>
För denna pressinformation svarar Bengt
Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Fax: 0495-498 35
E-post: skis-h(at)konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
|