Sveriges Konsumenter i Samverkan 


Hur kan konsumenten ta makten?

Som konsument kan du påverka. Men du behöver inte göra det ensam.

Ett konkret exempel på detta gav Kooperativ handel Fram, en ekologisk dagligvaruaffär i Göteborg. Denna kväll var den fjärde och sista kvällen(för hösten) i serien "Vad är det du äter", och hade samlat ca 25 personer.

Fram såg dagens ljus 1984 (firar snart 20-årsjubilém). Ett femtiotal personer med ett blygsamt kapital på fickan startade då upp Kooperativ handel Fram. En av anledningarna var att man ville erbjuda konsumenterna bra ekologiska varor och gärna säsongsanpassade. På vintern erbjöds inga andra grönsaker än det som säsongen bjöd på. Idag är man inte riktigt så "sträng". Man är dock mycket noga med att kontrollera de varor som köps in.

Helhetstänket är viktigt och går som en röd tråd genom verksamheten. Ett exempel är apelsiner från Italien istället för från Argentina.
Under dessa snart tjugo år som Fram funnits har det skett förändringar, som i alla verksamheter. Men det är fortfarande en medlemsbutik och styrs av medlemmarna. Och, vilket är mycket positivt, intresset, för affären, bland konsumenterna ökar hela tiden!

Ett annat exempel på initiativ och engagemang är den nystartade affären Landsbygdens Skafferi i Göteborg.
Affären säljer produkter från erfarna och kunniga lantbrukare tillika eldsjälar.

I detta fall kan man tala om "producentmakt". Här har en del av mellanleden kapats och producenternas varor hamnar i butiken utan att passera onödigt många mellanhänder. Man kan säga att Landsbygdens Skafferi är som bondens marknad, fast under tak.
I affären hittar man produkter från den Västgötska landsbygden, men även från de närliggande landskapen. Produkter som du som konsument kan se varifrån de kommer, vem som har tillverkat dem. Med andra ord en mycket bra spårbarhet!

Kvällen avslutades med avsmakning av diverse lokala läckerheter.

"Det spelar roll vad du som enskild person gör" var ett budskap som kvällens två föreläsare förmedlade på ett tydligt sätt. Samtidigt som samarbete med andra ger den styrka som behövs för att arbeta vidare. Konsumentmakt- och producentmakt hand i hand!

Tillbaka till föreläsningsserien >>

upp