Situationen för
många fiskbestånd är bekymmersam. Internationella
havsforskningsrådet, ICES, redovisar att flera
arter visats befinna sig utanför biologiskt säkra
gränser. Det är sannolikt att det sätt
som fisket har bedrivits på är en viktig
orsak till minskningarna, men också andra faktorer
som t.ex. övergödning med åtföljande
algblomningar och klimatförändringar är
av betydelse.
Enligt propositionen 1997/98:2 Hållbart fiske
och jordbruk ska det svenska fisket bedrivas på
ett hållbart sätt. Ett optimalt nyttjande
av fiskbestånden ska nationellt uppnås genom
att försiktighetsprincipen tillämpas och att
den biologiska mångfalden säkerställs.
Sverige har verkat både internationellt och nationellt
för att omsätta principerna om det hållbara
fisket i praktisk handling. I Östersjön har
länderna kommit överens om att åstadkomma
en fungerande selektion och en förvaltningsplan
för torsk. Man har bland annat också beslutat
om kraftigt sänkta torsk- och sillkvoter. EU har
tillsammans med Norge enats om bevarandeåtgärder
inom en återhämtningsplan för torsken
i Nordsjön. För detta bestånd har man
sedan tidigare beslutat om en 40-procentig minskning
av den totala tillåtna fångsten för
år 2001 och ett tio veckor långt fiskestopp
inom ett mycket stort område i Nordsjön.
Ett centralt inslag i förvaltningen av fiskebestånden
är att årliga fiskekvoter fastställs
och att fisket övervakas och kontrolleras. Selektiva
redskap minskar bifångsterna av t.ex. ungfisk
och sjöfågel. Därigenom bidrar man till
ett hållbart resursutnyttjande och ”riktar”
fisket mot sådan fisk och fiskstorlek som efterfrågas
av konsumenten.
Mycket återstår att göra inom området
och den kommande översynen av EU:s gemensamma fiskeripolitik
är en möjlighet att driva konkreta förslag
i riktning mot större uthållighet och mer
sofistikerad tillämpning av försiktighetsprincipen.
Gå
till Jordbruksdepartementets svar på "Vanliga
frågor" på deras webbsida >>
Jordbruksdepartementets
skrivelse till riksdagen om den framtida gemensamma
fiskeripolitiken >>
|