Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2006-04-19  


4400 mil får fiskpinnarna resa


Aftonbladet fortsatte under mars att sätta fokus på den tvivelaktiga hanteringen av vår anonyma mat. Få av alla barnfamiljerna hade väl anat att bakom t ex varumärket FINDUS, eller de Egna Märkes Varorna (EMV) från handelsblocken, skulle dölja sig olika sorters fisk, ibland torsk, fryst, tinad, fryst, tinad och sen rikligt panerad med skorpsmulor och sen fryst igen, för att resa 4400 mil, för att tillhandahålla billig mat som man lärt barnen att älska.

Många barnfamiljer är mycket noga med att ge sina barn det bästa, man undviker tveksamma livsmedel och tillsatser framförallt. Varför då ge barnen fiskpinnar? Kan nog inte bero på annat än den urdåliga informationen på paketen, samt propagandan att äta mera fisk för det blir man intelligent av. Men hur är det med skorpsmulornas påverkan av intelligensen och som ”fettabsorbator”?

Bra gjort Aftonbladet för att ni sprider dessa obehagliga sanningar, även om ni råkar bli av med lite flera lösnummer!

Läs artiklarna i Aftonbladet:
Fiskpinnen reser över 4 400 mil >>
”Fisken blir torr av att frysas om” >>
upp