Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Fiske
2009-01-19 Publicerad i KNY nr 7 samt i SKN nr 103
Vilken makt man tillskriver oss konsumenter!

I genomsnitt konsumerar vi 22 gram ål per år och konsument i Sverige. Det är vad de 200 ton som fiskas på dispens blir om man räknar lite. Jasså, inte mer säger alla. Nej men vilket liv det är om vår konsumtion av ål, precis som det är vår skuld att ålen är en hotad art. Är handeln och indirekt WWF medvetna om vilken symbolfråga man har gjort av ålsituationen?

Det verkar som de inblandade aktörerna tror att de gör en god sak för ålen, genom att censurera vad konsumenterna ska få köpa. Men då är man ute på grumligt vatten. Man har satt sig i en mycket ömtålig situation, självförvållat. Tror man att man vinner PR-poäng genom att lyda WWF eller Greenpeace? Nej snarare tvärtom, man har öppnat garden för en massa nya attacker. Som otroligt stora annonsörer (direktreklam) är man en stor del i skövlingen av våra skogar. Träd som skulle göra mera nytta i skogen och absorbera koldioxid. Alltså ser man inte klimatfrågan på allvar. Reklamen gör man för diverse klimatvidriga produkter, samt stimulerar en överkonsumtion som klimatsituationen inte tål. Man gör reklam för en mängd ohälsosamma produkter, margarin, sötsaker, vitt bröd, svindyra färdigrätter och en massa som vi inte behöver. Målet är att tjäna så mycket som möjligt på oss konsumenter.

Man utmanar hälsosituationen i landet härigenom, får oss att äta ohälsosamt. Här skapas ett av framtidens största hot, när våra skattepengar inte räcker till för att finansiera sjukvården.

Stort kanske som klimathotet men också hälsohot. Alltså är handeln och reklamen något att ifrågasätta. Men ändå kan man skoja med oss konsumenter, eller kanske bättre uttryckt vara påve för oss och med en diktators stämma tvinga oss att avstå från den rökta nyttiga ålen till julbordet. Julglädjen försvann, tack för det handeln. Men tobak vill man sälja för de tjänar man mer på och vill inte avstå. Dessutom slåss man för att få sälja sprit och vin, öl säljer man ju redan.

Tänk att för 22 gram ål per år och konsument har man skaffat sig så dålig image och öppnat sig för attacker och ifrågasättande av censurfasoner på en fri marknad. Det kommer en fortsättning på detta.

Bengt Ingerstam
ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan
www.konsumentsamverkan.se

PS det fångas lagligt i Sverige 200 ton ål, som motsvarar en konsumtion på 22 gram per konsument och år.
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss