|
Ät mera fisk, fet fisk
– säger professor Åke Bruce från
Livsmedelsverket. Det är riktig lax (inte chumlax),
makrill, sill, sardiner och inte minst ål (utrotningshotad!).
Tyvärr finns inte D-vitamin som tillskott, säger
Åke Bruce. Sol är en annan källa till
D-vitamin, men det är ju som bekant inte riskfritt.
I artikel ”Tillskott av D-vitamin ger lägre
dödlighet” i SVD den 11 september 2007 redogörs
för en stor undersökning som gjorts av forskare
vid WHO:s internationella institut för cancerforskning
i Lyon, IARC. Här visar man att 8 % mindre dödsfall
uppnåddes vid extra tillförsel av D-vitamin.
Rådet att äta mera fisk, fet fisk som lax
(Salmo salar), makrill (recept
makrillsmacka), sill och sardiner, är ju helt
förenligt med rekommendationerna för val av
fisk.
Läs
artikeln direkt på SVD >>
Läs
om fusklax på vår hemsida >>
Läs
om fiske allmänt >>
Här hittar du några fler bra recept på
fet
fisk på macka >>
Läs
om hur du väljer fisk på WWF:s hemsida >>
|