Konsumenter i samverkan Logo
Kampanj Genteknik...............
 
..Rapport från Japan-resa
 

+980801

Sista tio dagarna i Japan blev hektiska. Vi träffade Mrs. Yasuda Setsuko från Consumers Union i Tokyo (som samlade över tusen demonstranter i våras utanför hälsoministeriet i kampanjen mot GMO). Deras nya projekt är "soy bean trust" som liknar era svenska sparringar. Över sju hundra japanska bönder har börjat odla soja direkt till konsumenter som inte vill ha amerikanska GMO-bönor. Och de flesta producenterna av soja-livsmedel (t ex tofu) garanterar inhemska bönor från Hokkaido. Ingen GMO-odling i Japan ännu.

Yasuda hade just kommit tillbaka från St. Louis. Hon hade tillsammans med ett antal japaner besökt konferensen om genteknik i Monsantos hemstad St. Louis och hade med sig en tjock lunta material från de amerikanska organisationerna. En del har jag skickat till "rikskansliet" från Japan med airmail. Men det verkar svårt att ändra opinionen i USA, ärligt talat. Där är det bara money som räknas. 

Annars handlade det mycket om kloning i japanska media. En av de klonade kossorna dog redan efter ett par dagar, vilket inte var så bra för forskarna... Vi såg också Dolly-koftan, som ställdes ut till allmän beskådan på en brittisk uppfinnarmässa. Koftan har stickats av ull från Dolly. Tala om enkelt PR-knep. 
980806
Yasuda Setsuko berättade även att man inlett en kampanj för att japanska skolbarn ska få GMO-fri skolmat. Redan har över 600 kommuner skrivit till regeringen i Tokyo för att detta ska kunna genomföras snarast. Och flera butikskedjor bojkottar GMO- rapsolja från Kanada och säljer endast produkter som odlats inom landet. Trenden i Japan är att det går bra för så kallade COOP-affärer, alltså kooperativa butiker där kunderna har  
stort inflytande. De flesta COOP har antingen beslutat att inte sälja GMO eller att själva märka eventuella GMO-produkter.  

Under 1998 har opinionen blivit så stark att man i Tokyo arbetar 
intensivt för att se om det europeiska GMO-märkningssystemet kan genomdrivas även i Japan. Vid FAO/WHO-Codexmötet i Ottawa i maj ställde sig den japanska delegationen bakom en märkningsvänlig linje (medan USA fortsätter att hävda att GMO-märkning inte behövs...)  

Eftersom japanerna är mycket beroende av livsmedelsimport från bland annat USA har handelskrig och andra otrevligheter också bidragit till att japanska konsumentorganisationer nu stärkt sina krav - och fått fler medlemmar på kuppen. 

Rapporterat av Martin Frid


Mer om japanska konsumenters protester mot GMO
http://www.inmotionmagazine.com/jfcg.html

Vill du läsa japanska nyheter på engelska? 
 
Dagstidningen Yomiuri har en hemsida på adressen 
http://www.yomiuri.co.jp/index-e.htm 
 
( Tillbaka | Hem | E-mail )