Konsumenter i Samverkan Logo
Kampanj: Genteknik.......
 
 
Pressmeddelande 29 december 1998
 
Gen-maten kommer omärkt efter nyår!
Konsumenterna överkörda – men inte maktlösa…
Vi undviker nu matolja och majsolja! 

Enligt flera undersökningar är det över 70% av konsumenterna som inte vill ha genmanipulerade livsmedel. EU´s märkningsregler är alldeles för svaga, då endast protein och DNA skall märkas. 
Livsmedelsindustrierna, LI, meddelade branschtidningarna och konsumentorganisationerna i november att från 1 januari 1999 kan genmodifierade ingredienser ingå i beredda livsmedel. Men någon omfattande information via media har inte skett, vare sig i annonser eller i artiklar. 

Konsumenterna är alltså ovetande om att genmaten nu kan komma – omärkt i dubbel bemärkelse. Utan information och utan märkning. 

Konsumenter i Samverkan startar därför sin kampanj "Genmat - nej tack!" i och med årsskiftet. 
…"Får vi inte behålla vår valfrihet är demokratin hotad, därför säger vi konsumenter "Nej tack till genmaten" och kommer att starta en annonsaktivitet med insamlade medel. Detta är ett sätt för konsumenter, som vill säga sin mening, att få fram det tydligt och skapa en ny väg att få konsumentrösten hörd", säger Konsumenter i Samverkans generalsekreterare Bengt Ingerstam. 

Det är starka producentintressen, som t.ex. Monsanto och sojaodlarna i USA som vägrar att hålla isär genmanipulerad soja från den vanliga. De blandar för att ingen ska kunna välja och vägrar märka sojan. Från andra länder finns det emellertid omanipulerad soja att köpa och detta vädjar vi till den svenska industrin att göra och i så fall klart märka den som "GMO-fri". Även majsen är ett problem då spanska profithungriga bönder fallit för utsädesleverantörernas lockelser och börjat odla gen-majs. Frankrike har däremot förbjudit det. 

Endast ett fåtal produkter som innehåller proteiner från genmanipulerad råvara kommer att vara märkta, så vi kan undvika dem, medan olja, lecitin, viss stärkelse från genmanipulerade råvaror inte kommer att märkas. Olja är en stor produkt som vi därför lätt kan undvika och som kanske industrin kan vara känslig för och vara lyhörd för och märka konsumentreaktionerna. Utöver annonsaktiviteterna i en gemensam satsning kan den enskilde konsumenten också göra sitt val och därigenom direkt påverka bl.a. oljeindustrin. 
…"Vi uppmanar alla som inte vill bli överkörda att gå över till olivolja, rapsolja och solrosolja i matlagningen och i sallader och att undvika vanlig matolja som innehåller bl.a. sojaolja, samt majsolja," säger Bengt Ingerstam och fortsätter … "kolla på innehållsförteckningen och köp inget som innehåller soja- eller majsolja, så får industrin klara signaler från oss konsumenter". Köpmotstånd är det enda de begriper tydligen efter all debatt som varit men man ändå inte vill ta konsumenternas krav på allvar. 

Mer information om "Nej tack till gen-maten" finns på vår hemsida där även dekalen finns i bild. Vi bifogar också den planerade annonstexten i bilaga till detta mail. Där finns många argument varför vi konsumenter inte vill ha gen-maten. 

För denna info svarar Bengt Ingerstam, som även kan nås på mobil 070-604 77 25 

 
Tillbaka      Hem