Remiss om Codex och kosttillskott: Synpunkter till CCNFSDU mötet
Till:
Livsmedelsverket
Box 622
751 26 Uppsala
Hultsfred 2000-06-03
Synpunkter om CCNFSDU kosttillskott, CX/NFSDU 00/5
Dnr 4058/98
Sveriges Konsumenter i Samverkan har tagit del av dokumentet om riktlinjer
för vitaminer och mineraler (kosttillskott). Vi uppskattar möjligheten att
lämna synpunkter. Vi hoppas att Codexmötet den 19-23 juni tar hänsyn till
konsumenternas önskan att hålla oss friska och att vi vill ha god och säker
tillgång till kosttillskott av hög kvalitet och utan livsfarliga risker.
Särskilt är det vår uppfattning att unga och gamla bör kunna känna trygghet
att använda
kosttillskott i förebyggande och korrektivt syfte, alltså för att kunna leva
ett
optimalt liv. Svenska konsumenter vill med egna insatser kunna medverka till
att värna hälsan genom egenvård och vill även kunna höja prestationsförmågan
.
Vi har vissa svårigheter att förstå varför kosttillskott behöver regleras av
Codex Alimentarius.
För svenska konsumenter finns idag ett rikt utbud av produkter av varierande
slag, med märkning som i de flesta fall är begriplig. Konsumenter använder
kosttillskott utan att känna större oro. Eftersom det i allmänhet handlar om
naturliga medel med god produktkontroll saknas skäl att reglera detta område
hårdare. Vi hara bara sett några få larmrapporter i kvällspressen om
biverkningar som inte alltid visat sig hålla vid närmare granskning. De fall
som
rapporterats av synergieffekter eller motverkan vid intag tillsammans med
läkemedel bör kunna hanteras genom normal utbildning av läkare och
butikspersonal samt eventuellt genom bifogad information i förpackningarna.
När det gäller oseriösa producenter som vill sälja kosttillskott av sämre
kvalitet menar vi att konsumenter i samarbete med branschen och myndigheter
bör kunna avslöja bedrägerier och avarter. Detta är i så fall ett område som
berörs av den svenska marknadsföringslagen.
Vi håller inte med punkt 4 att kosttillskott ofta används för att kompensera
för en dålig diet och att detta ska ligga till grund för de riktlinjer som
CCNFSDU vill formulera. Detta är ingen bra utgångspunkt för det fortsatta
arbetet och visar hur svår en internationell harmonisering på området kommer
att bli. Vi håller inte heller med punkt 8 att tillgången till kosttillskott
kan påverka dieten negativt. Om tillgången i sig har en så störande effekt
beror det enligt vår uppfattning på reklamen och marknadsföringen. Eftersom
Codex Alimentarius inte kan påverka reklamen och marknadsföringen (se punkt
45-47), tror vi att flera av de annars utmärkta förslagen blir svåra att
genomdriva.
Vi håller helt med punkt 12 att relevanta kosttillskott bör granskas och
behandlas så att speciellt havande kvinnor och småbarn skyddas. Därför
måste lagstiftningen snabbt kunna hantera konsekvenserna av nya
forskningsrön och vi ser gärna att försiktighetsprincipen nämns i texten i
detta sammanhang.
Vi är negativa till förslaget punkt 16 samt punkt 20 att lägga fram positiva
eller negativa listor. Vi har svårt att se att man kan nå vetenskaplig
konsensus på detta mångfasetterade och livsviktiga men samtidigt väldigt
subjektiva område. Risken är stor att förtroendet för forskare och experter
minskar eftersom vetenskap per definition hela tiden ska öka vår kunskap
genom ny forskning. När motstridiga rapporter ställs mot varandra kan
valfriheten hotas. Informationseftersatta grupper får ännu svårare att veta
vad som är bra för dem. Expertutlåtande ger heller inte den trygghet som
medvetna konsumenter kräver för att kunna göra väl grundade val. Vi undrar
vem som ska bestämma över listorna och känner oss mycket oroade av tanken
att ge en liten grupp experter sådan makt att bestämma över oss konsumenter.
Ett möjligt krav är att konsumenter blir representerade i de
expertkommittéer eller nämnder som beslutar över listorna, men vi har redan
svårt att få igenom liknande krav på andra områden, så vi väljer att inte
föreslå detta. Vi håller således i stort sett med punkt 17-19 som vi tolkar
innebär att konsumenterna har rätt att välja själva.
När det gäller maxnivåer (punkt 22-29) uppfattar vi det som näst intill
omöjligt att genomföra. Vi tror inte att vetenskapen kan ge de enkla svar på
frågor om lämplig dosering som en reglering skulle förutsätta. Det är bättre
med förslaget i punkt 30, dvs allmäna rekommendationer om dos. Vi förstår
dock inte varför CCNFSDU 00/5 på denna punkt menar att kroppsvikten inte
skulle vara relevant. Det menar vi att den är i allra högsta grad, och i
synnerhet för barn, som ju är en stor målgrupp för marknadsföringen. Det
finns även stora skillnader mellan könen. En stor brist i logiken!
Vi har inga speciella synpunkter på renhetskrav och GMP bortsett från att vi
självklart utgår från att eventuella internationella standarder på området
inte
försvårar för en nationell lagstiftning som ställer högre krav. Då detta
ofta
kallas "handelshinder" har vi i andra sammanhang lämnat våra (kritiska)
åsikter
på hur WTO och internationella handelsavtal påverkar konsumentskyddet.
Renhetskrav och GMP måste också kunna skärpas efter hand utan att detta
ses som handelshinder.
Märkningsförslagen (punkt 36-40) är speciellt intressanta ur
konsumentperspektiv. När det gäller kosttillskott är märkningen ofta svår
att skilja från reklampåståenden eller andra försök att påverka oss att
välja en produkt. Det kan t ex förekomma att förpackningen förses med en
bild på en ung, frisk man eller kvinna, eller en vacker blomma, eller
fotografier på vackra landskap eller hav osv. Dessa bilder tror vi har en
direkt påverkan på konsumenten på ett kognitivt sätt, medan texten ofta
trycks med försvinnande liten stil, på flera språk och med jargong som kan
vara besvärlig att tolka. Varje försök att reglera textens innehåll riskerar
att få oönskade effekter om man inte ser till helheten och det samlade
intrycket av kartong, flaska osv.
Vi stödjer förslaget att tillåta hälsopåståenden (punkt 41) men har svårt
att se hur Codex ska kunna reglera detta. Vi anser alltså inte att Codex ska
fatta beslut som förbjuder eller förhindrar länder att ta fram egen
nationell lagstiftning på området.
Vi är negativa till onödiga varningstexter i allmänhet när det gäller
kosttillskott (punkt 41-43). Dessa produkter tar vi ju för att vi ska hålla
oss friska eller för att förebygga sjukdom. Vi stödjer dock förslaget till
någon form av generell kostrekommendation om de formuleras så att
konsumenten förstår den roll kosttillskott kan spela i förhållande till en
normal diet. Vi tror att speciella varningstexter om "överdosering" kan ge
felaktiga signaler som lätt missförstås.
Marknadsföringen och reklamen (punkt 45-47) för kosttillskott anser Sveriges
Konsumenter i Samverkan är den faktor som främst av allt vilseleder
konsumenterna. Bantiningspreparat och light-produkter är vi mycket kritiska
till och där ser vi allt fler bevis för att internationella Codexstandarder
gett producenterna fria händer att lura konsumenterna att köpa varor som
inte ger de påstådda resultaten i form av viktminskning. Med Internet kommer
nu nya aktörer med stor möjlighet att sälja allt mellan himmel och jord på
den internationella marknaden. Kosttillskott, dvs vitaminer och mineraler,
är ändå här för att stanna. Vi hoppas att producenterna, handeln och
myndigheterna i högre grad tar hänsyn till de speciella problem som kan
uppstå i Sverige om Codex Alimentarius trots allt försöker reglera denna
sektor.
Med vänlig hälsning
Martin Frid (enligt uppdrag)
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
tel: 0495-498 34, 413 15 mobil: 070-604 77 25
fax: 0495-498 35
e-post: skis-h(at)konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
|