Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-05-09 Publicerad i SKN nr 57


Lägg inte hela klimatbördan på oss konsumenter
– stoppa reklamflödet till våra brevlådor


I förra SKN nr 56 kunde ni läsa om många olika aktioner vi haft på vår hemsida,
som nu samlats ihop till lämpliga klimat-projekt. Vi har alltså i vårt skafferi mängder av lösningar och kanske är den mest radikala, enklaste och effektivaste att utgå ifrån KONSUmindre-begreppet och vi har därför valt att som första utspel i satsningen på ”KONSUMENTKRAFTEN” valt att ställa kravet att
bromsa upp den skenande reklamen, som syftar till att få oss att öka konsumtionen, konsuMERA.

Ska vi lösa problemen med koldioxidutsläppen, transportvolymerna, miljöföroreningarna i processen, det felaktiga resursutnyttjandet även inkluderande konsumenternas sorteringsarbete och återvinningsprocessen, är direktreklamen ett bra mål att starta med. Redan har 11 % av alla hushåll skyltar uppe med ”Nej tack till reklamen” och många fler avskyr den men sitter fast därför att man vill ha veckobladen från handelsblocken för och kolla ”lockpriserna, de där 39:90 varorna denna vecka!

KONSUMENTKRAFTEN är en av marknadskrafterna, den andra är ju näringslivet. Det är säkert inte populärt att kräva stopp för detta resursvansinne, men allt som näringslivet gör mot oss konsumenter är heller inte populärt hos oss konsumenter. Men i detta fall har vi bara att välja mellan klimatet eller reklamen och denna självsanering kan vi faktiskt kräva av näringslivet att bidra med, för vårt gemensamma bästa.

Tre möjligheter finns här för att lösa problemet:
1.) Sätt en skylt på dörren/brevlådan - Fler av oss konsumenter sätter upp skyltar på brevlådorna, beställ dekal eller tanka ner den från hemsidan här >>
2.) Skriv insändare i din lokala tidning - Du kan ta vad du vill ur vårt pressmeddelande som finns på annan plats i detta nyhetsbrev.
3.) Uppmana regeringen - att lagstifta om reklamförbud via brevlådor, med hänvisning till klimathotet.
Skriv till: Miljödepartementet, 103 33 Stockholm.
upp