Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-06-29 Publicerad i SKN nr 62


Konsumenter kräver kontroll
av företagens klimatpåståenden



En omfattande undersökning som nu redovisats har gjorts av Consumers International i samarbete med AccountAbility. Undersökningen har gjorts i USA och England parallellt och 2734 konsumenter har intervjuats. Det framgår klart att konsumenterna är skeptiska, som vanligt, till företagens sätt att kommunicera, i detta fall klimatargumenten.

Två tredjedelar av konsumenterna håller med om att alla behöver ta mera ansvar för sina bidrag till växthuseffekten/den globala uppvärmningen
Två tredjedelar av konsumenterna anser att företagen måste ta den globala uppvärmningen mer på allvar
60 procent av konsumenterna önskar att företagen ger mer information på försäljningsstället om effekterna av sina produkter på den globala uppvärmningen
Över hälften av konsumenterna anser att regeringarna ska tvinga näringslivet att fasa ut produkter som bidrar till den globala uppvärmningen
70 procent av konsumenterna vill att företagens säljargument som åberopar klimatförändringar ska godkännas av en tredje part

Läs sammanfattande dokument >>
Läs direkt på Consumers Internationals webbsida och hela rapporten (61 sidor pdf)
Pressinfo >>
upp