Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-05-10 Publicerad i SKN nr 57


Måste 2 miljoner träd offras årligen för att vi
ska få reklambladen i våra brevlådor?


På tio år blir det 20 miljoner träd, som inte får stå kvar och absorbera koldioxid. Det är inte förenligt med arbetet för att minska klimathotet. Dessutom driver reklamen på konsumtionsökningen, som också innebär högre koldioxidutsläpp och förvärrar situationen, samtidigt som våra plånböcker töms.

Ett pressmeddelande skickas ut idag, där vi uppmanar fler konsumenter att sätta upp ”Nej-tack till reklam”-skyltar på sina brevlådor. Detta är ett sätt att låta KONSUMENTKRAFTEN verka snabbt och effektivt.

Samtidigt uppvaktar vi Miljödepartementet för att trycka på lagstiftningsvägen mot detta ”klimathot”. Det räcker inte med att prata, nu gäller det för regeringen att visa handlingskraft och för oss konsumenter att med förenade krafter förändra. Läs pressmeddelandet här >>

Se bilden på samlad oadresserad reklam inkommet till ett hushåll under 2006 här, det blev 22 kg.

Se också hur vi startade denna kampanj 1989 genom Konsument-Forum (scannade sidor)

upp