![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
|
2008-11-17 | |||||
FETTKRIGET i TV4 Programmet är absolut värt att se om man missade det i TV 4 söndagen 16 november. Går att se i delar på www.tv4.se, se även morgonsoffan i tv 4 om fettkriget |
|||||
En stilla tanke kommer osökt, vilken marknad det finns för olika kostläror och kostcoacher av alla slag, samt bantningsklubbar med månadsavgifter, anslutna till de s k ”aftontidningarna”. Vilka stora kommersiella intressen ligger inte bakom vår mat? Men i synnerhet frapperas man av hur dominerande majsen är och de amerikanska majsodlarnas lobby. Dels är snart all majs genmodifierad och sorterna ägs av något GMO-bolag. Det är oljeutvinningen med en olja ”rik på Omega-6”, som om det vore en fördel! Dels majskorn som man gör frukostflingor av, som finns i långa rader i butikerna och har trummats in som en nödvändig frukostvana. Dels ”corn syrup”, alltså en sockerart, som idag genomsyrar en massa livsmedel. Slutligen har vi foderkakorna, som blir över och som ges till djuren. En del majs går också direkt till konsumtion av både människor och djur. Läs artikeln ”Gödningskosten” på hemsidan. Visst var majs en bra gröda och bra mat för både djur och människor, i lagom dos och i kombination med annan mat! Men här ser vi en gigantisk industrimakt som vuxit fram och som skaffat sig greppet över en stor del av matmarknaden. Forskning ifrågasätts Nu har vi också ett fenomen som växer fram över hela jorden, en rörelse som ifrågasätter den överdrivna och manipulerade konsumtionen av kolhydrater, bl a majs. Det är en rörelse som inte är kommersiell utan sker direkt mellan människor och vissa forskare som upptäckt maktmanipulationen i världen och hur starkt den styrs av pengar och vinstintressen. Det är inte GI, fast den har vissa likheter men den ifrågasätter inte detta missbruk av kolhydrater. Nej ”rörelsen” jag åsyftar heter ”LCHF” = Low carb and high fat. Det är så typiskt, bara för att rörelsen kommer underifrån, möter den motstånd, milt uttryckt. Känd svensk professor kallar den i TV ”rörelse med religiösa drag”, men den utmanar också hela etablissemanget, inklusive myndigheterna.
Spelet bakom forskningen En avslöjande bok kom ut häromåret, ” Ideologin och pengarna bakom kostråden” av bl a Per Wikholm. Den avslöjar hela spelet bakom forskningen och lanseringen av de ”moderna kostrekommendationerna, som började tillämpas i USA men sen togs över även till Sverige och styr oss helt i dag. Vi har i annat sammanhang frågat vem som tar ansvaret om det visar sig att dessa är fel, eller rent av katastrofala för folkhälsan. För ingen kan väl påstå att vi mår bättre än någonsin, tack vare kostrekommendationerna?
Parallellt med att detta sker blir fler och fler ”frälsta” på lågkolhydratkosten med högre fettintag. Massor av personer vittnar om hur bra de blivit, gått ner i vikt och sluppit använda insulin och t o m blivit av med sin diabetes. Men det negligeras av de etablerade experterna med bindningar till industrin och t o m med bantningspreparat. Man direkt förnekar att det skulle finnas någon forskning som bevisar detta och förnekar att den senaste israeliska rapporten skulle ha bevisat något. Så är forskningen, när det hotar vissa intressen.
Nu återstår bara att börja revolten mot skolmaten, där barnen ska tvingas äta LÄTTA och BECEL och dricka lättmjölk. Inget val här, men på rekommendationer av Livsmedelsverket. Lägg märke till att ”kolhydratintressenterna” har gjort gemensam sak med ”margarinintressenterna” och de riktar in sig på just fettet, som om man blir fet av fett! Men det är med kolhydraterna vi nu börjar, sen finns det plats för bra fett. Nätverket är på gång, vi lägger ut information om det på vår hemsida www.konsumentsamverkan.se. Länkar: Programmet går att se i delar på www.tv4.se >> Se även morgonsoffan i Tv4 om fettkriget >> Expressen: Kända viktexperter anklagas vara köpta av matindustrin>> Nyhetskanalen.se: "Statens kostråd har dödat många" TV4: Intervju med Margareta Lundström, sjuksköterska och förespråkare av LCHF-kosten |
|||||
upp |
|||||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |