![]() |
Sveriges Konsumenter i Samverkan | |
Kampanj:
Konsumindre
|
2008-11-25 | Publicerad i KNY nr 3 samt i SKN nr 99 | ||
KONSUmindre blir konsumenternas svar på krisen |
|||
Konsumentreaktionerna är en logisk följd på den exploderande finanskrisen. Alla är tagna på sängen, ändå är vi många som länge sagt att det håller inte i längden. En uppskruvad konsumtion för att hålla hjulen rullande, köp nytt, köp mera, köp flera, låna för att köpa eller köp på kredit har varit locktonerna. Minns hur man i USA lockade folk att köpa hus, till låga räntor och med förmånliga villkor. Sen brakade det ihop. Och sedan rullade finanskrisen på av sig själv. Det var populistiska politiska beslut som låg bakom, sådana som man vinner röster på och får sitta kvar. Den amerikanska bilindustrin har inte hängt med och idag vill ingen köpa stora bensinslukande bilar. Konsumenterna sviker, säger man. Nej konsumenterna har fått nog av att bli lurade av reklamen och populistiska politiska beslut. Nu avvaktar ”marknaden”, d v s konsumenterna. Nu ligger vi, Sveriges enda konsumentstyrda konsumentorganisation, mera rätt i tiden än någonsin, KONSUmindre är lösningen för oss konsumenter. Med prisundersökningarna visar vi på att det är dags att byta butik, för att sätta press på konkurrensen. Vi visar på hur man köper rätt storlek och förpackning. Vi ger tips och idéer hur du kan spara på utgifterna. Vi kommer snart med information om hur du kan spara pengar på alternativt sätt. Vi ger dig ett budgetsystem för att hålla koll på utgifterna. Med vårt system att beräkna priserna på mat i kr/100 kcal, ger vi dig ett bättre system för att beräkna vad du effektivt får för pengarna. Det är vårt sätt att sätta ett meningsfullt pris på maten, medan handeln lurar oss med kilo, liter och meter (även för gummiband i metervara!). Det är dribbel med förpackningsstorlekar, med utspädda varor, där vatten är billigt (se artikeln om margarinerna), med 3 för xx. Vi satte målsättningen på 30% och det kan alla behöva idag. När staten hjälper bankerna får vi hjälpa oss själva, i en konsumentfinansierad konsumentorganisation, som vi alla borde stödja och bygga vidare. Idag ska vi titta närmare på de ”nakna” priserna på matfetterna, de naturliga med animaliska fetterna och de vattensjuka med processade oljor. En intressant sak har vi hittat, när nu Bregott är billigare än alla sorter margarin, kan vi ju dra ner kostnaderna på vår konsumtion just genom att öka konsumtionen av Bregott och i ställer dra ner på de snabba kolhydraterna, som är betydligt dyrare. Mera fett och mindre kolhydrater, låter det inte bekant?
|
|||
upp |
|||
Startsida | Övrig verksamhet och kampanjer | Kontakta oss |