Konsumenter i Samverkan Logo
Kampanj: Fight mot light

Hultsfred den 27 juli 1997

Konsumentverket
118 87 STOCKHOLM

Anmälan - CANDEREL
"tjocker-ersättare"

En tid har det förekommit helsidesannonser i bl a DN om sötningsmedlet CANDEREL.
Samma annons har, vad vi hört, varit införd i Sydsvenskan och vissa dagstidningar av lokalare karaktär.

För en tid sedan hade man "tjockerbitar" och nu "tjockerbagare" som tema. Gemensamt för kampanjen är att man ironiserar över vanligt socker och försöker att få det att framstå som något skadligt, som nu kan ersättas av något nyttigt.

Temat är jakten på kalorier. "Sött utan onödiga kalorier" stod det i annonsen i DN den 9 juli. Men man ersätter väl inte fett, proteiner och andra kolhydrater, som också innehåller kalorier?

Vi anser att annonserna både är vilseledande och osakliga. Att skapa sig en fördel på någon annan produkts bekostnad är inte bara stötande utan rent lögnaktigt. Det är alltså värre än falsk marknadsföring. Det handlar om folks hälsa! Man uppmanar ju folk att äta något skadligare, men lika sött. Att påstå "..utan onödiga kalorier" men inte berätta med vad man ersätter det med, som om det dessutom skulle vara "nödvändigare", är ett av de billigaste reklamtricken. Dessutom i detta fallet är det medvetet undanhållande av varning om att produkten innehåller fenylalanin, något som måste stå på produkten enligt föreskrift från Livsmedelsverket. Det är i denna produkt med aspartam man ersätter socker.

Om man nu ska dra ner på socker kan man undvika mazariner och inte nödvändigtvis ersätta dem med aspartamsötade mandelkubbar enligt recept från SEARLE (som företaget heter! Canderel är bara produktnamnet och ingenstans i annonserna står det vem som ligger bakom produkten).

Att påstå att "Med CANDEREL Strö kan du tillåta dig allt möjligt gott; desserter, bakverk, småkakor, fruktdrinkar, fromage och mousse" får det som att låta som ett bantningsråd, men det finns ju kalorier i fett, proteiner och i andra kolhydrater också. Medicinsk och ur nutritionssynpunkt är denna typ av marknadsföring (påstående) minst lika felaktig som att påstå att en produkt är nyttig och verksam mot någon sjukdom t ex. Sådana påståenden borde vara straffbelagda.

Senaste tiden har det förekommit både tidningsartiklar och reportage i radion om de syntetiska sötningsmedlen, som både skadliga och aptitökande, vilket helt skulle motverka syftet att dra ner på kalorierna. Tydligen är detta inte målet utan att lura folk att köpa onyttigheten för att ersätta påstådda onödigheter (kalorier) vilket man ju ändå inte uppnår.

Vi anser att dessa annonser är bland de värsta som förekommit på senare tid och så fulla med felaktigheter och i avsaknad av relevant upplysning, att de inte bara bör stoppas utan överlämnas till åtal och att det utkrävs s k marknadsstörningsavgift. Det räcker inte i det här fallet med att snällt tillskriva företaget som sedan lovar att inte göra om det. Skadan är redan skedd och då ska det bestraffas. Spelreglerna är kända även för SEARLE (ett Monsantos-företag!).

Det är vår förhoppning att KO lyckas att föra kampen ytterligare en bit framåt så att vi konsumenter ska kunna börja lita på det vi läser i annonser.

Med vänlig hälsning

Konsumenter i Samverkan

Bengt Ingerstam
Generalsekreterare


( Tillbaka | Hem )