Konsumenter i Samverkan Logo
Kampanj: Fight mot light

28 juli 1997

Den fristående konsumentorganisationen Konsumenter i Samverkan KO-anmäler idag företag för vilseledande och falsk marknadsföring av produkten CANDEREL.

Detta är starten i en aktion emot den ökande mängden s k LIGHT-produkter med syntetiska ersättare för naturliga ingredienser. Allt fler kemiska tvivelaktiga substanser hittar vägen till oss konsumenter, intet ont anande, via bedräglig marknadsföring.

Pengarna går före hälsan, i synnerhet för vissa stora multinationella företag. Därför agerar vi som konsumentorganisation.


Den senaste tiden har företaget SEARLE i helsidesannonser gjort reklam för sitt syntetiska sötningsmedel CANDEREL. Den verksamma substansen är Aspartam, ett syntetiskt sötningsmedel som är mycket omdiskuterat. (SEARLE ingår i Monsantos-koncernen, känd för sitt odemokratiska agerande nyligen med den genmanipulerade sojan.)

Som för så många andra s k LIGHT-produkter riktar man in sig på oroliga konsumenter som är rädda för socker och fett, inte minst den unga generationen flickor. Man ger oss ofta ont samvete först, för naturliga produkter, för att sedan lugna oss med sina syntetiska ingredienser.

Ett ersättningsmedel för fett är ju också på väg, OLESTRA från det multinationella företaget Proctor & Gamble. Då blir det Light-chips till Light-Colan.

Ibland blandar man också in mera vatten i en produkt för att på så sätt få ner den procentuella fetthalten - också en LIGHT-produkt.

Problemet är att vi i vår moderna postindustriella tid inte gör av med lika mycket kalorier som förr samt att vi får i oss mer via den industrilagade maten. Det här skapar då en ny marknad för vinstsugna företag.


Aktionen mot den förfuskade maten får därför bli konsumenternas svar.
  • Det är inte med omtanke om oss konsumenter som företagen skapar trender av detta slag, som just LIGHT-produkterna utgör. Det är av rent egoistiska motiv, men vi reagerar när det måste marknadsföras genom att väcka våra onda samveten och oro för vår hälsa, säger Bengt Ingerstam, generalsektreterare för Konsumenter i samverkan och fortsätter:

  • Det här är en angelägen fråga för oss som konsumentorganisation att fokusera och granska. Vi kommer att avslöja och agera och detta får bli startsignalen!

  • Ett citat ur en av annonserna talar för sig själv: "Med Canderel Strö kan du tillåta dig allt möjligt gott; desserter, bakverk, småkakor, fruktdrinkar, fromage och mousse." … "Sött utan onödiga kalorier." Som om inte fett och proteiner och andra kolhydrater i dessa godsaker också innehåller kalorier!

Konsumenter i Samverkan

Bengt Ingerstam
Generalsekreterare


( Tillbaka | Hem )