Konsumenter i samverkan Logo

Kampanj: Fight mot Light----------

--

Varför aspartam?


p+

Konsumenter i samverkan har inlett en kampanj mot den nya typ av mat och dryck som kallas "light". Vi vänder oss därför emot den vilseledande reklam som vill skapa skräck för kalorier.

Light betyder "lätt" och tanken är att nå den stora grupp konsumenter som är rädda för att bli överviktiga. Men det finns inga bevis för att man går ner i vikt om man äter "light".

Aspartam är billigare att framställa än vanligt socker. Det gör att detta syntetiskt framställda sötningsmedel är attraktivt för producenterna. Dessutom är apartam (E 951) cirka 200 gånger sötare än vanligt socker. Det betyder stora kostnadsbesparingar.

För att marknadsföra produkter med aspartam gör producenterna reklam om att produkten inte innehåller några kalorier.

Aspartam fick namnet Nutrasweet och började användas i Coca-Cola 1983. Coca Cola lanserade sin nya produkt "Diet Coca-Cola". Trådsmala fotomodeller gjorde reklam för diet-produkterna och gav intrycket av att man blev smal (och vacker) av att använda "Diet Coca Cola".

Numera har allt fler producenter slutat använda namnet Nutrasweet och man ser inte längre ordet "diet" på burkarna med Coca-Cola. I stället har man gått över till ordet "light". Ordet "light" ger intryck av att man blir smal om man undviker vanligt socker. Men ny forskning påvisar att effekten blir den motsatta.

Att producenterna framför allt vilseleder barn och ungdomar på detta sätt är en anledning till att Konsumenter i samverkan vill medverka till att avslöja bluffen.

Det finns nu vetenskapliga studier som visar att aspartam stör kroppens produktion av serotonin. Denna signalsubstans styr viktiga funktioner i kroppen. Serotonin styr till exempel mättnads- och hungerkänslorna. Om man konsumerar mat och dryck med aspartam upphävs den naturliga mättnadskänslan. Man vet helt enkelt inte när man ska sluta äta. Alltså riskerar man att gå upp i vikt trots att man försöker minska sin vikt.

Reklamen för produkter med syntetiska sötningsmedel är helt enkel cynisk. Aspartam är en produkt från den multinationella kemijätten Monsanto, som också producerar bekämpningsmedlet Roundup och fått stark kritik för sin reklam även för detta. Det visar med önskvärd tydlighet företagets uppsåt att tjäna lätta pengar på ett otillbörligt sätt.

( Tillbaka | Hem | E-mail )