Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-10-29 Publicerad i KR nr 30 samt i SKN nr 96
Kolesterol tema i skräck-kampanj

Unilever har i samarbete med Hjärt- Lungfonden även i år åkt landet runt och propagerat för Becel genom att testa kolesterolvärdet på besökare i butiker. Länge har man försökt leva på kolesterolmyten. Än en gång har Kostdoktorn.se gjort en grundlig genomgång av frågan och är inte nådig i sin kritik. Rubriken är ”Becel lurar friska att äta industrifett”.

Kort klipp ur artikeln:

”Detta är det värsta lurendrejeri jag hört talas om på länge. Becel åker på turné och kontrollerar kolesterolvärden. Friska med fullt normala värden skräms sedan att äta Becels industriframställda fett istället för naturligt fett.”

”I Becels test får man motsatt effekt. Ett högre HDL ger betydligt minskad risk, men högre totalkolesterol. Så i Becels test gör ett bra värde på det goda kolesterolet helt felaktigt att risken anses ökad!”.

Läs hela denna värdefulla artikel
.

Mer om Debatten om matfetterna >>
Redan 2006 kommenterade vi kampanjen och Becel-turnen >>
Läs boken ”Fett och kolesterol är hälsosamt” av Uffe Ravnskov, t ex från Adlibris.
Referat av Uffe Ravnskovs föreläsning då han fick ta emot 2007 års Leoprize på Chalmers i Göteborg.
Länklista till samtliga artiklar vi skrivit om kolesterol på hemsidan >>
upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss