Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2006-05-18


Sistaminutennytt:
Livsmedelsverket
sprider dimridåer


Efter veckor av debatt i pressen om de härdade/delvis härdade fetterna och de ingående industriella transfetterna har Livsmedelsverket vikt sig, kan det tolkas. SLV offentliggjorde i går de tabeller de hade om fettinnehåll i olika produktgrupper, där mängden transfett framgår. Men ack vilken besvikelse! Man har ”bakat” ihop alla transfetter, oberoende om de är naturliga eller industriellt framställda. Tvärt emot mängder av forskning som kommit sedan länge.

En vanlig konsument har ingen nytta av dessa tabeller, effekten blir bara förvirrad och förtroendet för Livsmedelsverket sjunker ytterligare. Läs här på SLVs hemsida >>

Livsmedelsverkets agerande, att så här öppet hålla fettindustrin (den som härdar fett) bakom ryggen, på bekostnad av konsumenternas intressen för sund och säker mat och för sin egen hälsa, är upprörande.

Debatten idag har hamnat i frågan om de naturliga transfetterna är bättre eller lika dåliga som de industriellt framställda, alltså en mycket invecklad fråga där olika tolkningar står mot varandra och här gömmer sig Livsmedelsverket bakom forskarnas oenighet.

Flertalet konsumenter har nog redan bestämt sig, vi väljer bort de härdade och delvis härdade fetterna och produkter som innehåller dessa. Här finns bara vår hemsida att gå efter som namnger produkterna, både tillverkare och produkt, vilket inte kan utläsas av Livsmedelsverkets listor.

Enklaste vägen att slippa de farligare (?SLV?) transfetterna är att inte köpa produkter där det står i innehållsförteckningen ”delvis härdade” eller ”härdade” fetter.

Även om det skulle visa sig att de naturliga transfetterna är att jämställa med de industriella transfetterna, gör vi inte fel att välja de naturliga, de är i vart fall inte sämre, vi har ätit dem i hela vårt liv, via smör, mjölk och kött.

Sunda förnuftet är vi konsumenter begåvade med, som väl är. Vi tar därför inte onödiga risker genom att lyda Livsmedelsverket, i denna förvirrade fråga.

Läs också våra tidigare Snabba KonsumentNyheter nr 28 och 26
upp