9:90!
Den enkelspåriga kommunikationen till oss konsumenter har inte många strängar på lyran. Någon indikation om kvalitet hittar man inte.
Det märkliga är att lågprisbutikerna nöjer sig inte med det standardiserade priset 9:90 utan använder sig av 9:98. Inte 9:99 !
Sedan finns det andra nivåer för vissa andra varor:
| 19:90, | aldrig 19:35, |
| 29:90 | |
| 39:90 | (typiskt för fläskkarré i många år) |
| 49:90 | (fläskkotlett sedan 15 år tillbaka men mindre sällan numera sedan alla köttpriserna häftigt höjdes under våren 2001) |
| 59:90 | |
| 69:90 | |
| 89:90 | (79:90 hittar man sällan!) |
o s v upp till 999:90, inte 996:- eller 1003:- ja även högre upp för fyrsiffriga tal.
Inte tror väl någon att detta är vetenskapligt kalkylerade priser, med hänsyn tagen till inköpspris, overheadkostnader som hyra och personal, plus moms. Nej det handlar mera om att lägga priset på "rätt nivå" .
Och detta i sin tur beror på hur mycket "konsumenterna tål".
Alltså ta ut så mycket som möjligt, utan att konsumenterna slutar köpa, för då går man ner till lägre "nivå".
Ett praktexempel hittade jag häromdagen på Domus här i Hultsfred. KRAV-bananer! Packeterade av någon namne till mig, Bengt´s i Göteborg. Märkt med 500 gram. Jag kontollvägde och hittade paket med 450 g upp till 510 g, men inte högre. Priser var lika på alla 24:90, mitt emellan nivå mellan 19:90 och 29:90, det ena för billigt och det andra för dyrt. Det blev ett teoretiskt kilopris på 49:80, och för paketet med 450 g blev det verkliga priset 55:33 ! Man borde inte få sälja bananer med styckpris på förpackningen.
De vanliga sprutbananerna sålde man för 13:90, alltså en tredjedel. Och det ska täcka kostnaderna för ett 50-tal besprutningsomgångar i odlarlandet.
KRAV-bananerna låg där, dag ut och dag in. Igår började de bli rätt bruna, men ingen prissänkning. Idag var de borta, alla tre paketen. Kastade förstås och så påstår man att KRAV-bananer inte går att sälja. Enkelt att rationalisera i sortimentet men hur rimmar detta med KF´s filosofi? Det verkar vara något för broschyrerna men inte för hyllorna.
Ja det här får bli inledningen till en satsning på en annorlunda prisgranskning från vår sida. Sveriges Konsumenter i Samverkan ser inte lägsta pris som målet, hellre bättre kvalitet. Men vi vill påtala hur vi blir lurade och tipsa om hur man ska vara vaken och räkna och jämföra.
Så under 9:90 symbolen hittar du framöver fler "praktexempel", som kan vara väckande. Du är också välkommen med förslag till notiser.
Maila in dem till oss på skis-h(at)konsumentsamverkan.se.
Prisat vare kvalitet och ärlighet!
Bengt Ingerstam
|