Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Konkurrens
2007-02-28 Läs fler debattartiklar >>


Prisdebatt igen – men fler butiker ingen lösning
Publicerad i ICA Nyheter 2004-06-17

Att Sverige ligger 24 % över EU-genomsnittet är bara statistik. Liksom att påstå att Sverige ligger 21 % under Norge och att EU i genomsnitt ligger 36 % lägre än Norge. Konkurrensverket drar helt felaktiga slutsatser av Eurostats undersökning. Ökad etablering, fler butiker kostar mer och ger inte långvarigt lägre priser, bara kortsiktigt. Konkurrens är inte en ensidig fråga om pris. Då blir bara stor större och antalet som blir kvar blir färre. Vad skulle hända om internationella affärskedjor tar över i Sverige? Jo det blir en ökad import av okända varumärken och större export av arbetstillfällen och valuta. Utarmning!

Att tolka siffrorna som Konkurrensverket gjort och kräva ökad konkurrens med fler och större butiksetableringar och flera internationella lågpriskedjor till Sverige är lika fel som att rekommendera Rumänien att stänga butiker för att prisnivån i Rumänien är för låg i jämförelse med övriga EU (49 %).

I stället för upprepade påståendena från flera ministrar om att matpriserna är för höga i Sverige vore det bättre att sänka skatterna genom att effektivisera administrationen, så kan även de man tycker synd om få råd till riktig mat. Varför är det alltid maten som ska få stryk?

Kraven från konsumenterna är inte billigare mat utan snarare mera lokalproducerat och kortare transporter, mera ekologiskt och högre kvalitet. Detta är en annan och viktig sida av konkurrensen. Servicegraden och närheten till butik är också andra faktorer hos en viktig konkurrens med verkliga mervärden inblandat.

Jag tror inte konsumenterna över lag är så prisfokuserade som man vill påskina eller kanske vill aktörerna få oss att förstå vinken med 39:90 så att vi väljer butik efter det. Det skiljer nästan 8 kronor mellan butikerna för samma märke av matjessill nu inför midsommar och man kan köpa olika märken från 5:90 till 22:-, men där skiljer sig kvaliteten märkbart. Paprika ligger kontant mellan 15 och 20 kr högre i en av de ”gamla” butikskedjorna jämfört med en svensk lågprisbutik, men ändå säljs den till det högre priset, kanske av lojalitet mot ”kedjan”. KRAV-ägg i 6-pack 12:98 i lågprisbutiken och 18:90 hos ”kedjan”, men kunderna köper, trots prisskillnaden. Eller vad sägs om mineralvatten på 1,5 liter för 4:50 (av bra kvalitet) mot 17:50 (med för mycket natrium och fluor). Båda säljer.

Det verkar alltså som de flesta konsumenter är okänsliga för priser eller omedvetna om skillnaderna. Vi ska nu ta på oss som konsumentorganisation att göra en annorlunda pris- och kvalitetsundersökning, för att underlätta för konsumenterna att inte betala onödigt mycket och därigenom medverka till att verkligen skärpa konkurrensen, utan att skapa problem för hälsa och miljö. Vi får väl ta upp konkurrensen med Konkurrensverket och fokusera lite annorlunda på priset!

Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan



upp