Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: ChickenRace
2007-03-13 Publicerad i SKN nr 53




Ja nu börjar tålamodet tryta. Man kan knappt öppna ögonen i butikerna utan att hitta en massa fel, det gäller märkningen, innehåll, priser, jämförpriser, och nu i prisbladen med priser för 2 eller 3 förpackningar till ett specialpris. Bara för att göra det svårare att räkna ut priset och lära sig vad en vara normalt kostar.

Nu blir detta premiären! Premiären för en samling på vår websida och början på en bok, som kommer att få namnet ”GARANTERAT – lurad!”

Bidra med att skicka in exempel på felmärkningar, fel i priser eller ”smarta” grepp som avser att lura oss konsumenter. Alla får sedan chansen att fördriva tiden med att läsa när det passar, innan man går ut i köptemplen.

Håll tillgodo här med första exemplet, där man effektivt dolt innehållsförteckningen med röda prislappen. Dessutom är texten redan från början svår att läsa med liten svart text på blå bakgrund.

upp