Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: ChickenRace
2006-11-03 Publicerad i SKN nr 43


Halloween på er alla!

Så var vi där igen. Vi ska festa till helgen. Helgskinkan för 39:90 och en massa kläder för att spöka ut oss i, både barn och vuxna. Har någon sett det i någon gammal almanacka?

Nej vår moderna almanacka har vi i stället i handelns veckoblad och annonser. De missar inte att påminna oss om vad som stundar till helgen, och det ska vi inte missa i SKN (SKN nr 43) heller.

Halloween fanns inte när jag var liten men inte heller stormarknaderna. Som så mycket annat tar vi hem en massa saker från USA, bl a firandet av Halloween.


Men det är inga kyrkor eller husmodersföreningar som påminner oss om att det nu är dags att hedra våra hädangångna vänner eller att det är pumpatider.

Handeln vill skapa jippon och merförsäljning. Se t ex godishyllan som smyckats med skyltar med pumpor och avdelningen för spökkläder mitt bland grönsakerna! Vad vore livet utan handelns fantasier och säljbehov?

Men är vi alla småbarn eller har handeln tappat respekten för sina kunder? Huvudsaken att de säljer mera.

OK, pumporna finns nu i alla fall så varför inte göra en god pumpasoppa till helgen?
Se receptet >>









upp