Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Direktreklam
2006-12-14


Över en miljard om året spenderar ICA och COOP
på oss kunder bara för oadresserad reklam
– som vi betalar med 3,5 miljarder av skattade pengar


Det kan de väl få göra om någon annan betalar. Just det. Vi konsumenter betalar för deras kamp om marknaden och överväldigande överinformation av oss mot vår vilja. Ofta skyller man på att det håller priserna ner. Kanske, men vad kostar det?

Största köparen av oadresserad reklam (brevlådevägen) är ICA och deras köp belöper sig till 583 miljoner för de 10 första månaderna i år. Vi betalar det som konsumenter för hela året med 1700 skattade miljoner kronor. COOP ligger inte långt efter trots att de säljer betydligt mindre, 555 miljoner som på årsbasis blir 1645 skattade miljoner konsumentkronor.

Uppskattningsvis för hela livsmedelsbranschen ligger kampen om konsumenterna på nära 5 miljarder per år, bara för brevlådereklamen! Och tänk så mycket skog det går år, som inte längre står på rot och fångar koldioxoid!
Grundsiffrorna hämtade från Dagens Handel >>
Läs här vad all reklam totalt kostar oss i arbetsinsats >>
upp