Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2007-11-21 Publicerat i KR nr 6 samt i SKN nr 73


Dags för telefonkatalogerna igen


Debatten om telefonkatalogerna blossar upp igen. Det är så nästan varje år, men i år är alla lite mera vakna över det pågående slöseriet. Det är ju ett sundhetstecken. Men ändå är debatten lite av en storm i ett vattenglas. Det rör sig om ett par kilo, medan direktreklamen skitar ner i våra brevlådor med 25-40 kg per år. Därtill kommer dagstidningar, som numera är så fulla av reklam för bilar, resor, hus till försäljning och så vidare. Vissa dagar i veckan passeras ett halvt kilo och de kommer 360 dagar om året. Textmassa i nyheterna ligger kanske på en tredjedel, gissar jag. Säg 150 kg/år varav 100 kg reklam. Vad är relevant? Jo att reklamen väger tungt.

Telefonkatalogerna är en reklamfråga. Eniro säljer reklamplats och tar in mycket pengar på det, alltså vill man ha ut katalogerna för att kunna få in reklampengarna. Vi betalar 10 000 kr/år för en lite ruta i gula delen! Varje år, därför ges katalogerna ut varje år. Varför inte vartannat år? Jo det handlar bara om reklampengar, så hoppas inte att Eniro släpper guldkalven! Så länge vi inte löser slöseriet med reklamen, ska vi inte fastna på telefonkatalogerna. Uppmaning till staten: ta ut en rejäl reklamskatt och gör den icke avdragsgill i deklarationerna för företagen, lägg sedan dessa pengar på klimatåtgärder.

Läs artikeln
Telefonkatalogen kämpar för att slippa miljöbovstämpel >>

Läs mer på vår hemsida om:
Reklam, Klimatet , Resurshushållning , KONSUmindre
upp