Roundup-reklam fälld av
Marknadsetiska Rådet
Reklamen för bekämpningsmedlet Roundup har fällts av
Marknadsetiska Rådet. I reklamen hävdar tillverkaren Monsanto
AB att giftet bryts ned snabbt och att "det inte finns kvar i det ekologiska
kretsloppet". De hävdar även att "det som är giftigt för
växter behöver inte vara farligt för människor och
djur".
Reklamen anmäldes för misstänkt brott mot 6 § marknadsförinslagen
(SFS 1997:1) om vilseledande reklam. Monsanto AB har genom denna vilseledande
reklam ökat försäljningen av Roundup. Enligt tidningen ATL
971031 har användningen av Roundup ökat snabbt i Sverige. I Skåne
pratar man om att användningen av Roundup femdubblats under några
år, enligt ATL. - Det finns inga harmlösa bekämpningsmedel,
säger Peter Bergkvist på kemikalieinspektionen till ATL. Enligt
ett pressmeddellande från
amerikanska Monsanto 960429 ska företaget investera över $ 200
miljoner för att öka produktionen av Roundup, främst för
att sälja ihop med de nya
genmanipulerade grödorna man också tagit fram. Dessa GMO-grödor
säljs i ett paket till bönder som måste köpa Roundup
samtidigt som man köper GMO-utsäde.
Marknadsetiska Rådet ska se till att företag följer
de etiska regler som finns när det gäller reklam. Dessa regler
har tagits fram av den internationella handelskammaren ICC. Marknadsetiska
Rådets huvudmän är ICCs svenska nationalkommitté.
Rapporterat av Martin Frid
|