Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-02-08 Publicerad i KR nr 11 samt i SKN nr 78


Konsumenterna byter ut
margariner mot smör och Bregott


Konsumentbeteendet undersöks löpande av AC Nielsen, ledande företag för undersökningar av trender och förändringar i konsumtionen.

Man publicerade den 4 februari sensationella siffror som visar att konsumenterna
bara på senaste halvåret har ändrat sin konsumtion av fett med 22 %

genom att öka 15 % intaget av naturliga animaliska fetter med över 80 % fett (smör och Bregott)
samtidigt som man minskat 7 % på lättmargarinerna med fetthalt under 40 %.
Det är en förskjutning på totalt 22 %.

Man verkar inte längre skrämmas av kolesterolpropagandan eller kostråden att minska på det mättade fettet.

Detta är en så stor förskjutning av konsumtionen, i direkt strid mot Livsmedelsverkets kostråd och Nyckelhålet, att det borde leda till eftertanke. Håller konsumenterna på att fatta sina egna beslut och inte lyda verket och dietisterna? Eller har man följt debatten och insett att ”gödningskosten” inte är för människor, eller har reklamkampanjen från Unilever om Becel varit så genomskinlig att den genomskådats och fått motsatt effekt?

Läs informationen från AC Nielsen >>
upp