Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2006-10-02
Publicerad i SKN nr 40


Alla vill tjäna pengar på kolesterolskräcken!

Inte minst Unilever med sitt Becel och den nu pågående kampanjen runt om i landet: Testa ditt kolesterol - gratis!

Nu har även Aftonbladet hakat på (se bild) och uppmanar folk att köpa dagens ”lösnummer”. Gör gärna det och bli chockad av hur ohöljt man varnar för mjölk, smör och alla andra animaliska fetter. Det skiner igenom att man har utsatts för manipulativ lobby från Unilever och deras kampanj just nu för Becel, genom att skrämma folk för kolesterol. Tillägg: 3/10 lades artikeln ut på Internet, här är länken >>

Även Hjärt- och Lungfonden vill ha dina pengar, smart sätt för Unilever att köpa sig ”legitimitet”
http://www.hjart-lungfonden.se/kampanjer/?KategoriID=21&ID=60
http://www.hjart-lungfonden.se/kampanjer/?kategoriID=21&ID=61
denna senare med länk till www.becel.se

TV4 hade för en knapp vecka sedan i morgonnsoffan släppt dietisten Eva Skoog helt fri att propagera för denna kolesterolkampanj, utan att avslöja att hon är anställd på Unilever/Becel. Fram till i går kunde man titta och lyssna på hennes väl dolda budskap: köp Becel. Nu är den länken borttagen.

Kampanjen mot smör fanns också i tidningen Vi, där Liselotte Schäfer Elinder från Folkhälsoinstitutet fick tillfälle att ondgöra sig över smör: Men vi bör också undvika mättat fett, som exempelvis finns i smör. Läs mer >>

upp