Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Debatten om socker, Sockerjakten, Förädlade produkter
2006-09-19 Publicerad i SKN nr 38


Nestlé frestar med socker

Nu kommer ytterligare en Nestlé-produkt som vänder sig till barn, med 34,2 procent socker i flingorna och med tävling riktad till barn. De heter CINI MINIS och kostade 29:90 i butiken där vi hittade dem.

Innehåller 375 gram socker i paketet. Det blir 80 kr per kilo. Dyrt för socker. Bara flingorna, om man sockrar själv blir då 128 kr per kilo för vete- och rismjöl och lite tillsatser. Sånt kallar man ”produktförädling”, men rätt namn vore ”rofferi ” och ”lurendrejeri” med barn som målgrupp.

Vi lägger ut detta under avsnittet Chicken Race, där vi avslöjar hur man lurar våra barn och oss vuxna. Nestlé har tidigare figurerat i våra nyhetsbrev, läs i SKN 33 från 4 augusti.





upp