Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2006-01-30 Publicerad i SKN nr 16


Becel pro-activ på tal om hälsa

Än är det lägre fetthalt, men mera socker och än är det produkter utan tillsatt socker, men söta ändå. Det är inte lätt att vara en duktig konsument, när reklambudskapen är smart utvecklade för att vi ska köpa. Vår hälsa? Det är bara målet för att tjäna mera pengar på vår okunnighet eller på vår jakt efter evigt liv. Läs om hälsotrenden som tillväxtmotor på hemsidan.

Tillväxtmotorn i dag heter växtsteroler, en biprodukt från massaindustrin, som visat sig ha kolesterolsänkande effekter. Toppen för tillväxten, för att rida ytterligare en tid på kolesterolmyten. Det började med Becel pro-activ margarin, bröd med växtsteroler är på gång från Fazer och nu yoghurt Becel pro-activ.

Argumentet är det gamla vanliga – ett måste för hälsan, för du är väl sjuk. Men var finns logiken, om man nu åberopar hälsoargument? Låg fetthalt är en sak, men är 12,5 procent sockerhalt förenligt med ett hälsopåstående i samma produkt?

Svenska Dagbladet hade en stor artikel söndagen den 29 januari där man talar om en sockerbomb!
Läs artikeln här >>
Läs också ”Sockersött - olika slags socker” på Netdoktors hemsida.


Fler bilder


Bild på förpackningens botten. Mycket text på liten yta. Vem kan läsadetta?
upp