Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-10-03 Publicerad i KR nr 27 samt i SKN nr 93
Vilka fetter ska jag använda?

Detta är ett svar på en fråga från en orolig konsument: ja det är ingen enkel fråga och jag förstår att det är mycket att läsa, t o m om du bara ska läsa det som står på vår hemsida.

Dessutom är vi konsumenter vilseledda sedan länge av bl a myndigheterna om att minska användningen av fett, i synnerhet de mättade animaliska fetterna. Detta är en gammal uppfattning från tiden då margarinindustrin skapade kolesterolmyten med hjälp av forskare. Margarinindustrin har infiltrerat överallt, men nu har t o m EU börjat dra öronen åt sig och backar när det gäller Unilevers hälsopåståenden. Man får nu inte längre påstå att en kolesterolsänkning påverkar och motverkar hjärt- oh kärlsjukdomar.

Stor revolution
Allt fler forskare kommer med nya rapporter och det är en stor revolution på gång där man friskriver de mättade animaliska fetterna och t o m rekommenderar att öka konsumtionen, men minska kolhydratintaget (alla sockerarter och vitt mjöl framförallt). Den världsomfattande fetma- och diabetesutvecklingen har sina orsaker just i detta med för mycket gödande ämnen (som gåsen som proppas full med majsgröt för att bli fet, få stor lever)
Läs Gödningskosten.

För att gallra bort det första du ska undvika så är det lättmargarinerna. Dels är de kemiskt framställda genom omestring och är inte naturliga fetter.

Undvik "vegetabiliska fetter/oljor"
Dessutom ska du undvika alla fetter där det står "vegetabiliska fetter/oljor" därför att man inte deklarerar vilka och här göms de mesta dåliga fetterna. Bra oljor som oliv- och rapsolja skäms man inte för att deklarera. De värsta oljorna är majs och solrosoljor som är fulla med Omega-6, en inflammatorisk fettsyra som är skadlig för kroppen i för höga doser. De flesta margariner har alldeles för mycket omega-6 i förhållande till Omega-3. Så då var alla margarinerna ur leken och även de odeklarerade oljorna samt majs- och solrosoljorna.

Kvar finns nu animaliska mättade fetter, som t ex smör och ister samt oliv- och rapsoljan.
Nu blir det genast enklare:
I sallader - gäller oliv- och rapsolja
På smörgås - gäller smör, eller Bregott som görs på smör och rapsolja
I bakning - använder 4 man oliv- eller rapsoljor, ister går jättebra och även smör (alltså inga
margariner, inte ens de flytande)
Vid stekning - använd antingen enbart olja av oliv eller raps (det finns oljor med ganska
neutral smaka) eller blandning med smör, höjer smaken och tål högre temperatur.

Ister är jättebra att steka i och inte minst fågelfett (stek kycklingskinnet separat och få gudomligt goda och knapriga snacks och en del fett att steka resten av kycklingen i, blir som friterad. Ankfett är välkänt som ett delikatessfett att steka i.

Har man övervikt eller lider av fetma och/eller höga blodsockervärden (i riskzon för diabetes eller konstaterad diabetes), gäller att verkligen njuta av dessa fetter och inte alls vara rädd för dem. Är man frisk likaså, då håller man sig lättare frisk och kan t o m äta en del kolhydrater. Men alla mår bättre av att omfördela och släppa fram de goda fetterna. Man håller sig bättre och äter sig inte sjuk genom att överkonsumera kolhydrater.

Bätte med fett än med juice
Det låter kanske konstigt men det är bättre att äta mera fett och ägg än att dricka juicer till morgonens frukost. Bättre med fet mjölk då (för diabetiker gäller grädde utspädd med vatten!). Vitt bröd kan alla låta bli, byt till surdegsbakat och/eller grovt och mörkt med mycket råg och havre, i stället för vete.

PS. Ister gör jag själv. Ibland säljer dom i butikerna späck, bortskuret av kotletten, som någon tycker hade för tjock fettrand. Jag skivar det tunt och steker tills jag får goda chips/snacks som jag torkar på hushållspapper och saltar lite. Det som blir kvar, rikligt, i stekpannan blir stekfett för mig. Det är ister.

Kokar jag fläsklägg så skummar jag av fettet när spadet svalnat och har härligt ister för stekning. Ja det finns så mycket gott och nyttigt fett, lyssna bara inte på margarinreklamen.

Ja fett är ett oerhört stort och svårt område, efter all desinformation som fortfarande finns i både tidningar och kostråd. Visst har du hört att man ska skära bort allt synligt fett! Gör INTE det. Rör på dig och ät vad din kropp behöver i energi, men ta mer av energin från fett och var istället lite försiktig med "sötsakerna", de snabba kolhydraterna.

Läs "Unilever vilseleder om margarin och essentiella fetter" >>

upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss