Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
2008-01-24 publicerad i KR nr 9 samt i SKN nr 76


Ny viktig kampanj - Dumpa läsken!

Vi offentliggjorde i KR 8, strax före jul, uppstarten av projektet Dumpa läsken. Tydligen observerades det inte då julbestyren säkert upptog de flesta. Kampanjen är av så stor vikt att vi därför upprepar materialet och i synnerhet vill vi fästa er uppmärksamhet på vad var och en kan göra, inte minst om man har barn i skolåldern. Detta är en kampanj där vi centralt inte kan göra allt, utan framgången är helt beroende av stöd och medverkan från konsumenter över hela landet.

Kan du inget annat göra, kan du ju i alla fall hålla rent i ditt egna hem från läsk, och därigenom påverka marknaden.

Vi fick en insinuant observation från Sveriges Bryggerier, som tyckte vi skulle börja med andra produkter med mycket socker i i stället, t ex blodpudding. Men Sockerjakten är ju vårt projekt som tar hela sockerproblemet i stort. Att vi och andra konsumentorganisationer världen över fokuserade på läsken har ju sina orsaker. Dels är det en av de största källorna till barns sockerkonsumtion och dels är det väl ingen som tror att vi skulle få någon respons internationellt om vi utsåg blodpudding som måltavla!

Det har redan kommit reaktioner från Coca Cola och Pepsi internationellt och diskussioner pågår. För att ytterligare fylla på med vad som förekommit i mediadebatten, bifogar vi här några flera länkar.
Godisförbud i skolan hjälper barn att hålla vikten - Studie vid Karolinska Institutet
Slutsnaskat i grundskolorna - Hallandsposten
Sockerbiten en motvikt mot fel kost - Projekt i förskolor i Knivsta, UNT
Så lockas vi att dricka mer läsk - Aftonbladet
Barn får 1.5 liter läsk i veckan - Aftonbladet

Vi är tacksamma för inrapportering av alla initiativ som ni tar i denna kampanj och ska sammanfatta dessa löpande.

Läs mer om kampanjen Dumpa läsken:
- Dumpa läsken
- Vad kan vi göra redan nu?
- Tips på lokala aktiviteter (pdf)
upp