Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Dumpa Läsken
2007-12-13  



En världsomfattande kampanj
"Klicka här för att komma till den officiella hemsidan"


Kampanjen siktar på att minska konsumtionen av kaloririka kolsyrade drycker och andra drycker, som en del av det internationella arbetet för en bättre kosthållning och folkhälsa.

Övervikt och andra kostrelaterade sjukdomar, som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer, ökar nu globalt i och med att multinationella livsmedelsföretag exporterar västvärldens ”junk food” och drycker till jordens alla hörn.

Det kanske bästa exemplet på denna trend är Coca-Cola och Pepsi, som aggressivt riktar in sig på konsumenter i länder under utveckling nu när konsumtionen av läskedrycker i USA och Europa minskar.
Läskedrycksindustrin domineras av dessa transnationella företag och ansträngningar för att påverka industrin måste göras på global nivå.

Globala krav

Regeringarna måste kräva av läskedrycksföretagen:

  1. Öka marknadsföringen av nya lättsockrade produkter, sälja befintliga kraftigt sockrade produkter i mindre förpackningar, och stödja oberoende finansierad forskning om användandet av säkra ersättningsmedel för socker.
  2. Upphöra med marknadsföringen av sockrade drycker till barn under 16 års ålder, inbegripet tryckt och eterburen reklam, produktplacering, Internet, mobiltelefoner, sportevenemang, skyltning, profilprodukter och andra metoder.
  3. Klart och tydligt ange kaloriinnehåll per portion för alla drycker på framsidan av alla förpackningar och på utsidan av flerpack, tillsammans med antalet portioner per förpackning som del av ett utvecklat märkningssystem, med användning av enkla och enhetliga symboler för att förmedlas näringsinnehållet. Drycker med högt sockerinnehåll bör också förses med varningstexter som ”Högt sockerinnehåll – ej för regelbunden konsumtion”.” Drick vatten om du är törstig”.
  4. Upphöra med marknadsföring och försäljning av sötade drycker, även sportdrycker och drycker med fruktsmak och tedrinkar, i alla skolor på grundskolenivå och gymnasienivå. Sälj hellre fruktjuice i förpackningar om högst 250 ml.
  5. Belägga läskedrycker med en liten skatt, som dels går till kostrådgivning och fysiska aktiviteter, och dels subventionerar frukt och grönsaker.
  6. Säkerställa att sponsring med koppling till främjandet av fysisk aktivitet och hälsa sker på ett transparent sätt och endast av oberoende hälsoinstitut eller myndighetssektorn, och att dessa in sin tur använder medlen för aktiviteter som ej förknippas med det sponsrade företagets logotyp, varumärke eller annan ihopkopplad information. Satsningar på fysisk aktivitet och kostrådgivning sponsrade av dryckesföretag skall inte ge intryck av att alla företagets produkter är hälsosamma och näringsriktiga.
upp