Arbetsmaterial för en hälsoprofil

För dig som vill skapa förändring på ditt barns dagis eller skola finns här en mängd arbetsmaterial som kan vara användbart vid ditt arbete. Allt material kan fås antningen som text på skärmen (välj html) eller i utskriftsvänlig version (välj pdf) som öppnas i ett eget fönster.

Saknar du något material här? Kontakta oss så lägger vi till.

- Handlingsplan för föräldrar html eller pdf
- Argumentlista html eller pdf
- Lista över vad som kan strykas alternativt bytas ut html eller pdf
- Förslag på nyttiga mellanmål html eller pdf
- Hur många sockerbitar är... html eller pdf

Argument för och emot
Det finns inga argument som talar för att behålla en onödigt sockerhaltig kost. En del föräldrar är kanske oroliga för att barnen ska bli ledsna tjata om att få exempelvis O'boy till mellanmålet. Men barn glömmer fort och vänjer sig snabbt vid nya rutiner. På de daghem där hälsosammare mellanmål införts berättar personalen om hur snabbt barnen accepterar den nya ordningen.

Argumenten emot sockret är desto fler. Tandläkare vittnar om hur de får in yngre och yngre patienter med karies och tandröta. Karies från mjölktänder sprids vidare till de riktiga tänderna.

Övervikt som leder till fetma är en annan starkt talande faktor. Barnfetman har ökat kraftigt de senaste åren och det finns ännu inget som pekar på att vi skulle vara på väg att stoppa detta. Överviktiga barn blir ofta överviktiga vuxna, med allt vad det innebär för hälsan.

Överaktiva barn med pendlande humör får vi om barnen under dagen får omgångar med sockerrik mat. Humöret följer blodsockret – alltså åker berg-och-dalbana. Detta är varken bra för barnet eller för dess omgivning. Personal på dagis berättar om att barnen blivit mycket lugnare på eftermiddagarna sedan sockerrik mat tagits bort från mellanmålen.

För mycket socker dämpar aptiten. Socker innehåller ingen näring. Barn som äter mycket sockerhaltig mat får i sig mindre av de mineraler och vitaminer som växande barn behöver. Vi vill varna för en del flingor där producenterna skryter med hur mycket vitaminer som flingorna innehåller, för att dölja det faktum att produkten även innehåller stora mängder socker. En del flingor innehåller upp till 49 procent socker. Läs mer om detta här.

Kroppen är programmerad att vilja ha mer av det som den får mycket av, det skapas ett behov som det inte alltid finns fog för. Som med sockret. Om ett barn får i sig socker dagligen är det svårt att avstå under någon eller några dagar.

Det är vi vuxna som har lett barnen in i sockrets värld, så det är vårt ansvar att leda barnen på rätt spår igen. När vi lär barnen fika så är det våra egna värderingar som vi för över på dem.

Sammanfattningsvis

Argument emot
– Skador på tänder
– Övervikt
– Överaktivtiet
– Näringsbrist
– Skapar beroende och ger ökad konsumtion
– Ger en felaktig värdegrund
Argument för
Inget
 

Vad kan strykas ur matsedeln och vad kan bytas mot annat?
En del livsmedel fyller ingen som helst funktion i barns måltider. Andra produkter kan bytas ut mot hälsosammare alternativ. Listan nedan tar upp en del av dessa.
Tycker du att listan behöver kompletteras? Kontakta oss så fyller vi på.

Tag bort helt
O'boy
Sötad kräm
Sötade soppor

Ersätt med annat
Sötad yoghurt – ersätt med naturell youghurt med färsk frukt
Saft och måltidsdryck – ersätt med vatten
Sötade flingor – ersätt med müsli eller knäckebröd
Fruktjuicer – ersätt med vatten

Nyttiga mellanmål
Det behöver inte bli tråkigt eller enformigt utan sockret i maten, tvärtom! Nedan finner du några förslag på hur mellanmålen kan varieras.