Tänk
vad bra det kunde bli om E4an avregleras och att Astra
fick köpa sträckan mellan Stockholm och Södertälje
och Saab sträckan från Södertälje
till Linköping o s v. Liberalt va! Och om de då
skötte vägnätet och tog betalt av resenärerna
direkt. Samma fråga, nästan, är uppe till
diskussion, nämligen att sälja ut Postgirot.
Ska bankerna få ta över och mellan sig dela
upp ansvaret för penningtransaktionerna i Sverige,
ja då kan vi tala om sponsring! Inte från
bankernas sida, för de kan bara ta mer betalt. Det
var det jag menade med sponsring, att medborgarna får
sponsra bankerna så de kan tjäna ännu
mera.
Vi har haft en epok då allt skulle socialiseras
och nu slår pendeln åt andra hållet,
nu ska det avregleras. Ingendera är enbart bra.
Men låt oss nu tänka efter en stund, utan
att därmed behöva beskyllas för att vilja
återinföra socialiseringen. Ska vi medborgare
inte kunna ha en viss garanti för att vissa samhällsviktiga
funktioner garanteras oss, lika över hela landet
och till samhällsanpassade kostnader? Vad ska vi
annars ha ”samhället” till?
Alla svenskar kan andas luft. Luft som ligger o trycker
ovanför landet – och är gratis, än
så länge. Sol strålar ner över
oss, den energi vi måste ha för att leva
vidare och för att hela samhället ska fungera.
Solstrålningen är gratis, bara att fånga,
antingen som energi, värme eller kolhydrater att
äta. Under oss ligger vattenreservoarerna och vattnet
som de består av har kommit ner uppifrån,
gratis. Ingen har ännu gjort anspråk på
att äga dessa funktioner, inte heller patentera
dem. Förvånande, eller hur?
För att få fram vattnet till oss krävs
det ett ledningssystem från vattenverken som pumpar
upp vattnet, eventuellt renar det och skickar ut det.
Sen krävs det ett av samhället uppbyggt ledningssystem
för avloppet från hemmen, där stor del
av samma vatten spolas ut, tillsammans med både
det ena och det andra. Samhället, d v s vårt
gemensamma har investerat i dessa system, äger
dem åt oss.
Elektriciteten kommer inte automatiskt via luften,
den kräver också ledningar. Det är också
en del av infrastrukturen, som jag tycker vi ska äga
tillsammans. Nätet ska sedan få hyras av
alla de olika leverantörerna av producerad el.
Men vad skulle hända om Volvo skulle äga ledningssystemen
och kunna godtyckligt ta betalt av alla som vill utnyttja
nätet?
I dagarna grävs det febrilt över landet.
Det är röda och svarta tjocka kablar som grävs
ner utefter våra vägar. Det är bredband,
informationsteknologins motorvägar som ska ner.
Men vem äger dem? Ska vissa företag få
bestämma vem som ska få informera via dessa?
Ett annat aktuellt bolag är också en del
av vår gemensamma infrastruktur, som äger
kablarna, nätet, för telefoni – Telia.
Ack så nära att norrmännen hade fått
makt över delar av det. Telia Nät ska ägas
av samhället, sen får olika bolag sköta
trafiken.
En del av vårt vattenledningsnät ägs
i dag av tyska intressen. Kanske förutseende av
dem om de skulle få vattenbrist. Ja det var några
exempel på infrastrukturproblem.
Nu tycker jag emellertid att lika lite som luft, sol
och vatten, som kommer gratis till oss, lika lite ska
enskilda ekonomiska intressen få ta över
från vårt gemensamma de viktiga samhällsfunktionerna
som utgör ”näten”, infrastrukturen.
Det är kablarna för eldistribution, telefoni
och snart bredbandskommunikation, rälsen för
att köra tågen på, vägarna för
att köra bilarna på, ledningarna för
att pumpa vatten igenom. Dessa är det minsta möjliga
och det viktigaste som vi väl skulle kunna få
behålla i gemensam ägo, samhällsägo.
Vissa livsviktiga samhällsfunktioner måste
vi ha och inte släppa greppet om. Samhället,
d v s vi själva, måste få bestämma
vilken grad av allmännytta vi vill ha tillsammans
och vad det får kosta. Risken om det blir privat
och ska konkurrensutsättas är ju uppenbar.
Billigast blir det i Stockholm att distribuera el, men
i glesbygden hur blir det där?
Det är redan ett problem med vägar och räls
och även elledningar i den yttersta glesbygden.
Skulle det privatiseras och konkurrensutsättas
så blir det ingen som vill ta ansvaret för
Lappland, bara Skåne kanske och alla dessa privata
”välgörare” vill helst vara där
det finns flest människor, där det är
mest lönsamt. Ska vi ha Norrland kvar i Sverige
så får vi faktiskt ta ansvaret också
för att det går att komma dit och få
lyse i lamporna även där. Det är en nationell
angelägenhet, inte bara bygga ut älvarna där
och ledningar för att ta ner strömmen till
”bebodda” trakter.
Tänk om Tuborg skulle få äga Öresundsbron
och bestämma brukartarifferna. Nej så kan
vi ju inte ha det säger någon nu. Men sjukhusen
är på väg att bli privata investeringsobjekt,
investeringar gjorda av bolag som lånat våra
pensionspengar, för att kunna ta betalt när
vi blir gamla och utslitna.
Postgirot är i farozonen för att privatiseras
och därmed upphör en samhällsfunktion
för att flytta pengar, något som måste
finnas i ett fungerande samhälle. Borde det inte
ingå i den allmännyttiga infrastrukturen?
Jo jag tycker det och tycker nog att det är dags
att vi vaknar över vad vi ska ha samhället
till. Annars behöver vi väl inte sitta och
betala skatt till de som ska sköta det vi inte
ska ha längre – samhället.
Det är upp till oss medborgare att ta den här
diskussionen, bestämma vad vi vill ska vara allmännyttigt,
som inte enskilda bolag ska få hantera godtyckligt
och förbehålla sig rätten att bestämma
vilken servicegrad de anser vi ska få tillgång
till. Vi kan väl rösta om det, lika väl
som vi kan rösta om vilka som ska sitta och bestämma
över oss i riksdag och kommunhus.
Vi medborgare vill vara med nu och bestämma hur
vi ska ha det gemensamt och hur långt det gemensamma
ska sträcka sig. Näten, ledningarna, vägarna,
rälsen, flygplatserna, broarna och en del annat
borde få vara den gemensamma samhällsägda
infrastrukturen, så vi kan vara säkra på
att få ha den kvar. Vi kan också kalla det
här för konsumentinflytande.
Bengt Ingerstam
|