Till startsidan Sveriges Konsumenter i Samverkan 
Kampanj: Debatt, Reklam
2008-02-15 Publicerad i KR nr 11 samt i SKN nr 78
Shoppa på bara, så länge det går!

Mera av allt och allt av allt, även det som inte borde finnas. Ja det är handelns dröm, och med alla medel - bl a 70 miljarder i kostnad för reklamen - gör man sitt bästa för att få oss konsumenter att snällt ställa upp på det. Shopping har gjorts till innegrejen, du bara måste shoppa. Man marknadsför t o m shopping numera. Tidningarna spär på med reportage om hur du shoppar bäst och blir trendigast. Mest riktar man sig till det sköna könet, som tydligen är lättast att fresta, men också de unga som bara måste ha sista årets mobil för att ”hålla kontakt”.

Kommunikation via mobil, sms eller mejl har blivit lika viktigt som att kommunicera med senaste brallan från HM. Mode- och klädbranschens expansion och enorma vinster är sjuk. När HM höjs till skyarna i börskommentarerna för sina fantastiska vinster betyder de bara att de tagit för mycket betalt av oss konsumenter och betalat för lite till de fattiga som under vidriga förhållanden syr deras kläder. Så funkar marknaden och många konsumenter har inte en aning om vilket spel de deltar i för att några ska sko sig på oss, tredje världens fattiga och inte minst klimatet.

Enormt slöseri
Det enorma slöseriet med koldioxidabsorberande träd, som blir papper och som ska tryckas och transporteras till våra brevlådor f v b till återvinningscontainrarna och så vidare….är ju ”uppoffringar” för att vi, köparna, ska köpa mera. På köpet får vi en massa förpackningar som vi ska sortera och sen också köra iväg med. Utgifterna för de som köper reklamen är snart uppe i 70 miljarder, men vad kostar den oss i slutändan, inkl. påslag och moms och skattad arbetsinkomst? Omräknat i arbetstid för den yrkesverksamma delen av befolkningen är c:a 3 arbetsmånader per år.

Avsikten är ju dessutom att vi ska köpa mera, shoppa på bara. Så det blir en del miljarder till, med förpackningar, transporter och resurser. Hjulen bara snurrar fortare och det blir varmare ute. Hur kan samhället över huvud taget låta detta fortgå? Jo för vi väljare räknas inte när väl valet är över, då är det tillväxt, sysselsättning, skatter, och värna om näringslivet som gäller. Sen ger man oss rådet att byta glödlampor och sänka temperaturen inomhus. Men vad gör våra styrande? Flyger och far och pratar, men vågar inte ifrågasätta utbudet i våra butiker!

Låt oss konsumenter betala för reklamen
Sveriges Konsumenter i Samverkan har ett förslag, låt oss konsumenter betala för reklamen, direkt genom att beställa det vi behöver informera oss om och har nytta av, om vi ska köpa hus eller bil, båt eller resa. Då skulle dagstidningarna inte väga ibland uppemot halvkilot, utan jag skulle få den bilaga jag just då abonnerar på och behöver. Alla köper ju inte alltid hus, bil, båt, frys, TV eller dator. Veckobreven från handlarna borde helt enkelt förbjudas, så slipper de stackars handlarna att varje vecka leta billiga varor eller fixa fyndiga knep att locka oss med, som 39:90 eller 2 för 30:- (förtjänst kanske 20 öre!).

Håll en jämn och låg prisnivå så hittar vi nog snart var vi vill handla och slipper hålla reda på en massa kuponger. Men då krävs ett ingripande från ovan, så ingen missgynnas. Det vore väl inte omöjligt i dessa bekymmersamma klimattider? Eller ska vi vänta tills krisen blir ännu värre?

Kriminellt att fortsätta så här
Vissa bilagor kan väl säljas som lösnummer i affärer och kiosker och behöver nödvändigtvis inte tvingas på mig via brevlådan. Är vi intresserade av erbjudanden kan ju butikerna ha det tillgängligt i butikerna eller kupongautomater, som ju redan finns. Slopa veckobladen för klimatets skull. Det är ju kriminellt att fortsätta så här.

En annan fråga som egentligen bara är en redlighetsfråga: måste handeln alltid tillhandahålla allt? En av våra största försörjningskriser håller på att segla upp, de tomma haven. Därifrån kommer vår bästa föda med bra fett och protein, producerad utan konstgödsel och traktorer. Varför kan inte handeln, de stora professionellt organiserade kedjorna, sköta sådant här bättre utan måste bli ertappade av en vaken journalist, som avslöjar hur templen säljer utrotningshotade fiskarter?

Det finns listor på vad som är hotade arter. Låt bli att sälja dem, håll er till de ”gröna” sorterna, som inte är hotade. Klarar inte våra politiker av problemen med fisket så kanske de i alla fall borde klara att ge handeln order om vad man får och inte får sälja, lika väl som att rekommendera mig att byta glödlampor. Det måste till styrning uppifrån, för moral finns inte som styrmedel i handeln och näringslivet. Etik skyltar dom med sen är det dåligt med moralen att följa sina etisk regler.

Lågenergilampor är inte hela lösningen!
Men helt säkert, när krisen blir värre blir det nog tuffare tag och svårare ju längre vi väntar. Redan nu börjar matpriserna skena. Så varför vänta och låtsas att vi lever problemfritt och att det är bara att shoppa på, men det går inte i längden nu längre. Lågenergilampor är inte hela lösningen!

Det politiska etablissemanget vaknade för sent och brukar ta många år på sig att processa frågorna. Vi som förstår detta och inte vill vänta längre kan ta saken i egna händer, börja KONSUmindre, stoppa upp reklamen, avstå från det vi inte behöver, halvera konsumtionen av mjölk! Hoppsan, det var djärvt. Läs mer om det i våra nyhetsbrev och på hemsidan, www.konsumentsamverkan.se. Det är vi konsumenter som snabbt och effektivt kan vända på skutan, tillsammans dessutom fortare.

Bengt Ingerstam
ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan,
den genuina och fristående konsumentorganisationen

upp

Startsida Övrig verksamhet och kampanjer Kontakta oss