Konsumentorganisationer emot sammanslagningen
av Time Warner och AOL
Washington D.C. -- Ledande konsumentorganisationer från båda
sidor av Atlanten kräver att myndigheterna stoppar sammanslagningen
av Time Warner-America On Line tills allvarliga problem när det gäller
konsumenternas privatliv och integritet har lösts.
Den varningen kom vid ett möte med Transatlantiska konsumentdialogen
TACD som hölls 10-12 februari i Washington D.C. Dialogen samlade mer
än 60 konsumentledare från 16 länder samt regeringstjänsemän
från både Europeiska Unionen och USA.
Konsumentföreträdare är oroliga att sammanslagningen
mellan Time Warner och AOL ger företaget långtgående -
och ytterst sofistikerade - möjligheter att samla information om konsumenternas
köpvanor och hur de surfar på nätet, som kan utnyttjas
för att sälja nya produkter.
- För svenska konsumenter är det viktigt att internet inte
tas över av multinationella företag utan förblir en fri,
öppen plats som alla har möjlighet att använda på
lika villkor, säger Martin Frid, Konsument-Forum, som deltog i Washington
D.C. Vårt privatliv och de uppgifter som vi eventuellt lämnar
genom epost ska inte få missbrukas. Myndigheterna måste kunna
gripa in
med konkurrenslagstiftning och se över reglerna innan det är
för sent, säger Martin Frid.
Konsument-Forum bildades 1987 och ingår i Sveriges Konsumenter
i Samverkan |