Konsumenter i Samverkan Till startsidan
Kampanj: Vård..........
 
 
...... 
Ingefära (text i annons)
 
Reumatisk värk, ledont, åksjuka, magbesvär och förkylning?
”Den naturliga vägen” – Ingefära, inte bara en krydda!
 
 
Annonsen är ett debattinlägg om egenvård och ett krav på att vi själva ska få välja väg för en bättre hälsa. Dagens lagstiftning kräver att om producenten i sin marknadsföring, påstår att någon kan ”linda eller påverka sjukdom” så ska det registrera som läkemedel med följande extra kostnader. Vi menar att om man kan äta så man blir sjuk, så ska man också kunna äta så man blir friskare, med rätt kost. Vi vill också få veta om något verkligen är nyttigt och har positiv effekt, utan att det måste klassas som läkemedel. Därför vill vi nu som konsumentorganisation sprida pålitlig information, så du får kunskaper att själv välja ”den naturliga vägen” till bättre hälsa. Valfriheten ska vi kämpa för att få behålla. 

Ingefära, (Zingiber offi-cinale), härstammar från Asien, där den är en vanlig ingrediens i maten. Smaken är het och angenäm. Roten används färsk, inlagd eller torkad. Vi tänker oftast på ingefära som krydda i pepparkakor, men i det japanska köket är ingefära ofta ett tillbehör till sushi, i kinesisk mat som krydda i grönsaksrätter, kött-, fågel-, och fiskrätter och även i efterrätter. Men den kan användas till mycket annat-t.o.m. som medel för egenvård. I Kina har ingefära använts som läkemedel sedan flera tusen år. Den användes mot matsmältningsbesvär, hosta, kräkningar, diarré, reumatiska besvär och mot tandvärk. 
  

Ingefära i olika former 

Ingefäran innehåller bl.a. flera sorters gineroler och även alkaloiden capsaicin, som också finns i chilipeppar. Gingerol är det ämne i ingefära som är mest känt för sina medicinska effekter och finns i ingefärsroten. Innehålet varierar beroende på klimat och odlingsförhållanden och för att alltid garantera konsumenterna rätt mängda aktiva ämnen, framställs idag kapslar, med ett standardiserat extrakt. Ingefärsextrakt finns nu också i geléform som muskelliniment. Det finns att köpa i affärer som säljer hälsokost. 
 

Migrän blev bättre med en daglig dos av ingefära 

Försök har gjorts på migränpatienter som fått äta 1,5 – 2 g extrakt per dag i fyra dagar och sedan utnyttjat ingefära i sin mathållning. Resultatet blev dramatiskt minskat antal migränanfall. 
 

Inflammationshämmande egenskaper 

Intressant forskning pågår nu i Danmark för att vetenskapligt dokumentera ingefärans effekter på ledbesvär och t.o.m. på fibromyalgi. Dessa sjukdomar är ett gissel för dem som drabbas och de läkemedel som står till buds ger ofta svåra biverkningar. Den danska forskningen har visat att den inflammationshämmande egenskapen hos ingefära bl.a. motverkar frisättande av leukotriener som har stor inverkan vid besvären av artros, artrit och ledgångsreumatism. 
 

åksjuka, illamående och morgonkräkningar vid graviditet kan lindras på naturlig väg 

Flera studier har gjorts bl.a. på personer med framkallad åksjuka där ingefära givit bättre effekt än vanlig åksjukemedicin och på gravida kvinnor som ätit ingefärskapslar med 250 mg ingefärsextrakt mot morgonkräkningar. Flertalet fick lindring i symptomen. Det är gingerol som verkar krampstillande på magens glatta muskulatur och kan vara en anledning till att ingefära kan hjälpa mot illamående. 
  

”Den Naturliga vägen” till bättre hälsa 

Prova själv med ingefära när du känner de första symptomen komma, i stället för de vanliga smärtpillren. är du tveksam, gå då alltid till din läkare för att få en ordentlig diagnos, ifall du har något allvarligare fel (t.ex. vid magsår avrådes bruk av ingefära). 
 

Gott av ingefära 

Till maten och som kryddigt smörgåspålägg: 

Inlagd ingefära 
100 gram färsk ingefära 
5 dl vatten 
1 dl risvinäger eller äppelcidervinäger 
1 dl socker, prova gärna råsocker 
0,5 tsk salt 

Skrapa av skalet, skär ingefära i tunna skivor och lägg i en glasbruk. Häll över det kokande vattnet och låt det stå i 10 minuter. Slå sedan av vattnet (använd det som te!). Koka upp vinäger, socker och salt och häll lagen het över ingefäran. Skruva på locket och låt det mogna minst ett dygn innan du använder det. 
Förvaras svalt. 

Fler goda råd och tips får du när du blivit medlem. 

 
Tillbaka       Hem