Sveriges Konsumenter i Samverkan, SKIS
- för ökat konsumentinflytande -

Nr 3 - Torsdag 27 oktober 2005

• • Snabba KonsumentNyheter • • www.konsumentsamverkan.se

Chiquitagrodan – ett sätt att snylta på etablerad miljömärkning, eller?

Ett litet steg i rätt riktning, men fortfarande sprutas dessa ”miljömärkta” bananer 50 gånger mer än konventionellt odlad potatis i Sverige. Läs mer under flera länkar nedan om sanningen bakom grodreklamen som vi nu utsätts för i tidningar, TV-reklam och i butiker….

Rainforest Alliance

Chiquita

Pressinfo från Konsumentverket

Artikel i Internationalen

Pressmeddelande från SNF

Läs vad ICA skriver i Buffé. Klicka på bilden nedan.

Fet ost ger skydd mot cancer

En ny svensk studie, gjord på 61 000 kvinnor i åldrarna 40 till 76 år, visar att kvinnor som äter feta mejeriprodukter i lägre grad insjuknar i tarmcancer än de kvinnor som inte äter dessa produkter. Enligt en intervju i Uppsala Nya Tidning drar forskarna slutsatsen att det är just dessa feta mejeriprodukter som innehåller ämnen som skyddar mot den här formen av cancer. Kvinnor som fyra gånger dagligen äter produkter så som fet ost, smör, helmjölk, grädde och yoghurt löper 40 lägre risk att insjukna i tarmcancer.

Nytt ”smörgåspålägg” för 86 kr/kg – produktutveckling?

Nymodigheter lanseras ofta för att få ut flera kronor av råvarorna och då processar man och skapar nya smaker. Det är inte en KonsumentNYTTA utan bara till nytta för producent som vill tjäna mera pengar. Ett skrämmande exempel på detta är – Mildas nya smörgåspålägg Fruity, en Unilever produkt, kostar 86 kronor kilot. Vanligt Bregott kostar 36 kronor kilot!

Dessutom annonserar man med argument som att "barnen KRÄVER det". Upprörande tycker vi. Sådana produkter rödmarkerar (varnar) vi för och på sikt blir det klickbart så man ska kunna läsa motiveringen.

Bekämpningsmedel – tillbakablick

Kaliber i radions P1 sände i söndagen den 23 oktober ett inslag om kunskapen om dagens bekämpningsmedel och såg tillbaka på effekterna av Hormoslyr och DDT.
Programmet kan avlyssnas på Internet via länk.

GMO-fritt foder

GMO-förespråkarna hade hoppats på att Svensk Mjölk skulle följa COOP, ICA och Axfood och acceptera GMO-fodret. Man talade om en vändpunkt. Men Svensk Mjölk håller fast vid att kräva GMO-fritt foder till mjölkproducerande kor. Det tackar vi konsumenter för. Det var nog klokt, för mjölken skulle varit enklare att undvika för konsumenterna än köttet, eftersom den ekologiska mjölken bara kostar obetydligt mer än den vanliga.

©  Copyright SKIS 2005   Därför SKN (pdf) > Tidigare SKN > Prenumerera gratis här >