Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -
Nr 68 - 20 september 2007 • • Snabba KonsumentNyheter • • Ansv utg: Bengt Ingerstam
070-604 77 25
Arlas aviserade prishöjning,
förvånar - förvånande

Arla aviserade under måndagen 17 september prishöjningar den 3 december på mjölk, ost och matfett. I genomsnitt rör det sig om 10 %. För produkter som har mjölk som råvara, t ex ost som kräver c:a 10 liter för varje kilo ost blir naturligtvis höjningarna större än på konsumtionsmjölken.

Man anger i pressmeddelandet:
”Skälet till prishöjningarna är att efterfrågan på mejeriprodukter är större än utbudet. Produktionen av mjölk har minskat i flera stora producentländer samtidigt som ökat välstånd i många länder drivit upp efterfrågan.”


Redan den 3 september i SKN 67 varnade vi för ökande livsmedelspriser på grund av klimatfaktorer, kriget om råvaror för etanolproduktion samt ökande konsumtion i utvecklingsländerna. Att jämföra prishöjningen med inflationen är inte särskilt relevant i detta läge.

I DN under ekonomi citeras Sveriges Konsumenter (tidigare Sveriges Konsumentråd):
”Sveriges Konsumenter är förvånat över storleken på Arlas prishöjning.
- Jämfört med att inflationen är två procent är tio procent på ett bräde väldigt mycket, säger Jan Bertoft, generalsekreterare hos Sveriges konsumenter. ”
Läs artikeln direkt i i DN >>

Läs vidare:
Arlas pressinfo >>
Arlas presentation av världsbilden (pdf) >>
Mjölkbönder kräver
mer för mjölken

– Jag tror att man får vänja sig vid att lika väl som allt annat går upp, t ex priset på bensin, så kommer även de här produkterna att gå upp.

Det säger Bengt Ingerstam som är ordförande för Sveriges Konsumenter i Samverkan i en intervju men Sveriges Radio.
Läs hela artikeln och lyssna på inslaget >>
.
Fusket med märkning
av chumlax även i Radion

Fler och fler media uppmärksammar det utbredda fusket, eller medvetna missbruket av ordet LAX. Det är uppenbart att man vill konkurrera med en billigare variant, men få oss konsumenter att tro att det är den riktiga laxen, fast något billigare (egentligen för dyr!).

Läs texten från Sveriges Radio och lyssna på inslaget >>
Etanol på matprisernas bekostnad
Isarna smälter, havsnivån stiger, oljekrisen är ett faktum och nu börjar jakten på nya energikällor utan stora koldioxidutsläpp. Ekvationen går inte ihop, om vi inte börjar tänka i KONSUmindre-banor. Odlingen av ”kraftfoder” för djuruppfödningen är inte hållbar. Vi skrev redan under 2006 i april en debattartikel om riskerna med rapsodling för energiändamål.

Samma problem gäller för spannmål, oavsett om man ger det till djuren eller gör energi av det. Konkurrensen om åkermarken ser vi redan resultatet av i form av högre markpriser, men nu också radikalt höjda spannmålspriser.

Det förvånar att man inte kalkylerat med kommande prishöjningar när man hoppade på etanol-tåget. Det är ju självgenererande och här kommer marknaden nu att själv få lösa den optimistiska satsningen på ny energi. Nu börjar konkurrensen mellan energin och maten. Läs artikeln i ATL: ”Etanolmarknaden är stendöd

Det blir ingen berikning
av mjöl med folsyra

Livsmedelsverkets styrelse har nu beslutat att det inte blir någon obligatorisk berikning av mjöl med folsyra. Ur deras pressmeddelande:
” Livsmedelsverkets styrelse har i dag fattat ett inriktningsbeslut om utdelning av folsyratillskott utan kostnad till kvinnor i åldern 18-45 år samt kompletterande informationsinsatser. Det innebär att antalet barn som föds med eller foster som aborteras på grund av neuralrörsdefekter (NTD), i dagligt tal ryggmärgsbråck, sannolikt kommer att minska.”

Se vår tidigare information i ämnet
och vår rekommendation i remissvaret. Bra att det nu satsas på riktad information och inte massutfodring för hela befolkningen!

Läs Livsmedelsverkets pressmeddelande >>
Läs också Artikel i GP om berikning allmänt >>

Upprepade salmonellalarm
Ja ska man tolka det som att kontrollen fungerar, eller att det slarvas i produktionen? Larmen om salmonella har duggat under åren och vi har inte ens registrerat dem, därför öppnar vi en nu sida på hemsidan med just namnet ”Matlarmen”.

Sajen ”Testfakta” tog upp frågan den 4 september efter de många nya salmonellalarmen.
Läs artikeln direkt på Testfakta >>
Tipsa gärna några av dina vänner om
Snabba KonsumentNyheter
Engelska livsmedelsverket
slog larm om azofärgerna

Food Standard Agency, FSA, i England (motsvarigheten till vårt Livsmedelsverk) har beställt undersökningen av Southampton University. Intressant eftersom den Europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA tidigare hade bedömt azo-färgerna som ofarliga.

Så var det med det förtroendet! Vårt svenska Livsmedelsverk blev tagna på sängen och svarar bara att de nu väntar på EFSAs utvärdering. Bra gjort FSA som vågade gå egna vägar och inte sovande lita på EFSA.

Läs här på FSA hemsida >>
Läs också vad EFSA skriver >>
Läs här vad Livsmedelsverket skriver >>
Godis kan göra barn hyperaktiva
Så skriver Sveriges Television på sin hemsida. Flera medier har uppmärksammat frågan senaste tiden och bl a har DN skrivit följande "Tillsatser i godis ökar risk för hyperaktiva barn".

I boken “E-nummerguiden” finns just en symbol “B” som utmärker ämnen som kan förorsaka hyperaktivitet hos barn. Köp den så är du väl informerad. Köp boken!
Lång historia bakom azofärgerna
Sveriges Konsumenter i Samverkan har arbetat med att får bort azofärgerna under många år.

Läs mer om vårt arbete >>
Regeringen gav Livsmedelsverket i uppdrag redan 2006 att bl a se över användningen av azo-färgerna
På SLVs hemsida kan vi läsa följande >>

Här är hela SLVs rapport:
Uppdrag att belysa kriterier för användning av tillsatser i livsmedel (pdf). Får man fråga ”vad hände sedan?”
Handelsblocken stoppar produktionen av bl a hushållsosten och Port Salut
I dagarna framförde en representant för ett mejeri att man planerar stänga tillverkningen av Hushållsost och Port Salut bl a. Orsaken var att mjölkpriserna stiger och det vet vi att det också hänger ihop med den ökade konsumtionen i Kina av mjölk. Kinas president har nyligen yttrat att hans önskan är att varje barn i Kina ska kunna dricka en halv liter mjölk om dagen. Det har redan rubbat den globala marknaden och värre kommer det att bli.

Men…. vad mejerichefen ytterligare sa var att konsumenterna inte är villiga att betala för vad osten borde kosta. Hur vet han det? Jo han har handelskedjornas förhandlare flåsande i ryggen, som säger sig företräda konsumenterna. Det är segmentet som ska kosta 39:90 som är hotet. Det är handelns dribbel med priserna och konsumenterna. Handeln har lärt oss att ensidigt se priserna och då ska vi inte kunna få vissa ostsorter längre.

Tragiskt, men tack för det ICA, COOP och Axfood. Nu har ni gjort konsumenterna till förlorare och en massa duktiga yrkesarbetare kommer att tappa sina jobb. Det är upprörande!

Vi har redan belyst frågan i SKN 67 och det kommer nog att bli mera.

Läs också ”Konkurrensen om mjölken hårdnar” i ATL.

Reklamen alltmer impopulär
Är du trött på att bli uppringd av telefonförsäljare? Så här gör du för att slippa dem i fortsättningen.

Bara i år har 150.000 nya hushåll ”nixat” sig rapporterar DN. Men vi är inte ”bäst”, norrmännen har nått siffran 75%. I DNs enkät hade hela 81% anmält sig till NIX när 7911 röstat. Är det inte snart dags och enklare att helt förbjuda denna terroriserande ”konsumentuppvaktning”?

Läs artikeln i DN här >>
Första numret av KONSUMENT-rapporten har nu gått ut till medlemmar och betalande prenumeranter. Innehållet är mera komplett än i detta gratis SKN.

Vill du veta hur man får det, gå in här >>
©  Copyright SKIS 2005-2007   Därför SKN (pdf) > Tidigare SKN > Prenumerera här >