Sveriges Konsumenter i Samverkan kräver förbud för reklam till barn på frukostflingor Ingen har kunnat undgå debatten om
den ökande fetman, inte minst bland barn. Att socker är en starkt
bidragande faktor råder enighet om. Samtidigt visas på många
frukostfling-paket, med upp till 49% socker, den mest utstuderade och
förledande reklamen till barn. Därför kräver Sveriges
Konsumenter i Samverkan att regeringen tar ett snabbt beslut om totalförbud
för reklam riktad till barn på livsmedel som innehåller
höga halter med socker. Det blir ett allt starkare tryck från många håll att näringslivet ska skona våra unga för reklam. Det är en fråga om anständighet och god reklamsed och borde vara en självklarhet, men när det gäller att tjäna pengar på barn och ungdom verkar moral och anständighet inte ha någon plats. - Medvetenheten om den för höga konsumtionen av t ex socker är inte ny, men mer fokuserad på senaste tiden. Att använda en så utstuderad, smaklös och utmanande reklam till barn – trots medvetenheten av att man spelar roulett med våra barns hälsa – visar tydligt på en del producenters ansvarslöshet. Nu måste krafttag snabbt tas och lagstiftningen måste snarast sätta stopp för att utsätta en hel generation för lidande. Tar inte politikerna sitt lagstiftaransvar betyder det att de är lika medskyldiga, fortsätter Bengt Ingerstam. Från konsumentorganisationen menar man också att man inte kan kräva ansvar av konsumenterna för både hälsa och miljö, så länge det är tillåtet att ösa över oss dagliga frestelser att äta och dricka på ett för hälsan och miljön negativt sätt. Vi kommer inte till rätta med de allt allvarligare problemen genom att ständigt utsätta konsumenterna för frestelser, samtidigt som det inte finns någon stimulans för konsumenterna att handla medvetet och för bättre hälsa och miljö. Det borde inte kosta mer att göra rätt. Därför lanserar Sveriges Konsumenter
i Samverkan på konsumentmässan Dagens Hushåll i Göteborg
den 26-29 februari en kampanj för EKOlogisktVAL samt startar en debatt
kallad ”En morot för hälsan och miljön”. Materialet
lägger vi ut på vår hemsida omkring den 23 februari.
Vi kommer också att ifrågasätta varför vi ska behöva
arbeta en hel kvartstid för att betala reklam som vi inte vare sig
vill ha eller behöver. Reklambeskattningen av oss konsumenter via
varorna måste ifrågasättas. För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam Sveriges Konsumenter i Samverkan Box 88, 577 22 Hultsfred Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25 Fax: 0495-498 35 E-post: skis-h(at)konsumentsamverkan.se Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se |