Till startsidan

  Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2004-02-17




Sveriges Konsumenter i Samverkan kräver förbud
för reklam till barn på frukostflingor

Ingen har kunnat undgå debatten om den ökande fetman, inte minst bland barn. Att socker är en starkt bidragande faktor råder enighet om. Samtidigt visas på många frukostfling-paket, med upp till 49% socker, den mest utstuderade och förledande reklamen till barn. Därför kräver Sveriges Konsumenter i Samverkan att regeringen tar ett snabbt beslut om totalförbud för reklam riktad till barn på livsmedel som innehåller höga halter med socker.

- Att man på detta utmanande sätt från producenterna samvetslöst försöker lura barn, med fantasifigurer eller kartonger där man t ex kan klippa ut masker eller med samlarprylar i paketen, är verkligen ett tecken på att producenterna inte tar några hänsyn och inte visar respekt för våra barn. Producenterna har inte kunnat stå emot frestelsen att sälja mera socker till våra unga och vi kan inte förvänta oss att dessa aktörer självmant tar sitt ansvar, säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Det blir ett allt starkare tryck från många håll att näringslivet ska skona våra unga för reklam. Det är en fråga om anständighet och god reklamsed och borde vara en självklarhet, men när det gäller att tjäna pengar på barn och ungdom verkar moral och anständighet inte ha någon plats.

- Medvetenheten om den för höga konsumtionen av t ex socker är inte ny, men mer fokuserad på senaste tiden. Att använda en så utstuderad, smaklös och utmanande reklam till barn – trots medvetenheten av att man spelar roulett med våra barns hälsa – visar tydligt på en del producenters ansvarslöshet. Nu måste krafttag snabbt tas och lagstiftningen måste snarast sätta stopp för att utsätta en hel generation för lidande. Tar inte politikerna sitt lagstiftaransvar betyder det att de är lika medskyldiga, fortsätter Bengt Ingerstam.

Från konsumentorganisationen menar man också att man inte kan kräva ansvar av konsumenterna för både hälsa och miljö, så länge det är tillåtet att ösa över oss dagliga frestelser att äta och dricka på ett för hälsan och miljön negativt sätt. Vi kommer inte till rätta med de allt allvarligare problemen genom att ständigt utsätta konsumenterna för frestelser, samtidigt som det inte finns någon stimulans för konsumenterna att handla medvetet och för bättre hälsa och miljö. Det borde inte kosta mer att göra rätt.

Därför lanserar Sveriges Konsumenter i Samverkan på konsumentmässan Dagens Hushåll i Göteborg den 26-29 februari en kampanj för EKOlogisktVAL samt startar en debatt kallad ”En morot för hälsan och miljön”. Materialet lägger vi ut på vår hemsida omkring den 23 februari. Vi kommer också att ifrågasätta varför vi ska behöva arbeta en hel kvartstid för att betala reklam som vi inte vare sig vill ha eller behöver. Reklambeskattningen av oss konsumenter via varorna måste ifrågasättas.

Se bilder här >>


För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Fax: 0495-498 35
E-post: skis-h(at)konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se