Inte i alla länder finns rätten att få veta Bl a i USA motarbetas alla sådana försök, givetvis av den starka GMO-industrin. Opinionen växer däremot även där från konsumenterna som vill veta, och nu även i Kina, växer opinionen och främst när det gäller ris, där 64 procentsäger sig inte vilja ha GMO-riset. Konsumenternas demokratiska rätt att kunna välja bort GMO-livsmedel ärodiskutabel, men då är det viktigt med korrekt märkning och fungerande kontroll. Vi har inte sett några GMO-märkta livsmedel i Sverige än och har därför uppmanat Livsmedelsverket att leva upp till behovet av marknadskontroller, tillsammans med lokala miljökontoren. Brevet kan läsas på vår hemsida, tillsammans med utförligt material från Consumers International. Många kanske förvånar sig över att motståndet aldrig ger sig, men då konsumenterinte upplever någon nytta med de manipulerade produkterna. Snarare retar konsumenterna sig på vissa intressens massiva påtryckningar och arroganta uppträdande, att blanda, skapa problem, t o m muta sig till introduktion i U-länder (Indonesien), olyckor med hopblandning (Star link fallet i USA) och blanda ihop löften om att rädda världssvälten med GMO med löften om nya sorter, som ingen ännu sett, är det inte konstigt att konsumenternas tveksamhet bara ökar. Försök att smyga in manipulerade produkter på marknaden, via t ex öl, och rikta sig till en konsumentgrupp som knappast läser innehållsförteckningen, möjligen kollar alkoholhalten, med motivet att "skapa en dialog med konsumenterna" var väl mer skrattretande än seriöst.
Vi hoppas att näringslivet håller med radiohandlaren som i TV för en tid sedan sa: "Konsumenterna är ju våra bästa kunder." För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam Sveriges Konsumenter i Samverkan Box 88, 577 22 Hultsfred Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25 Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se |