Till startsidan

  Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2005-06-08



Konsumenter i Samverkan kräver nu av handelsblocken att stoppa felaktig, falsk och missvisande märkning - det är deras jobb!

I gårdagens AFTONBLADET publicerades i ett stort uppslag hur man fuskar med bl a märkningen av kött. Artikeln utlöste en verklig folkstorm, med över 55.000 röstande fram till midnatt varav nära 93 procent ville veta varifrån maten kommer.

Sveriges Konsumenter i Samverkan har sedan länge påtalat en mängd felaktigheter, anmält och lagt ut på hemsidan, arbetat för lagstiftning om viktig märkning för att ge konsumenterna möjlighet att välja. Men fantasin har inga gränser och det verkar som man behandlar oss konsumenter som målgruppen som man bara måste lura. Den rollen är vi trötta på nu!

- Artikeln i AB visar med all önskvärd tydlighet att svenska konsumenter vill få ordentliga fakta och märkningar och accepterar inte att bli lurade längre. Nu är det dags att vi konsumenter ställer ökade krav på handelsblocken, att inte bara fokusera sin reklam på priset – 9:90, 19:90, 29:90, 39:90, 49:90, 59:90 och liknande ”exakt kalkylerade” priser. Nu ställer vi kravet på handelsbocken att korrekt informera oss konsumenter om vad det är som man begär att vi ska betala för, det är deras skyldighet och deras roll
, säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Handelsblocken har senaste tiden, i sin nya maktroll, satt ut stora multinationella producenter i kylan för att börja hårdförhandla priser. Då kan de också passa på att kräva korrekt, ärlig, sanningsenlig och förståelig information från sina leverantörer. Givetvis gäller också kravet på deras egna märkesvaror EMV. Korrekt ursprungsmärkning har man länge fuskat med, underfundiga påståenden hittar man på undan för undan. Fantasin är tydligen ingen bristvara i livsmedelsbranschen. Den stora frågan är nu hur lång tid ska politikerna ta på sig för att lagstifta och enas i Europa? Eller måste vi välja en annan väg?

- Ja, i avvaktan på förändringar eller förbättringar, startar vi nu upp en konsumentkampanj och tänker ”hänga ut” felaktigt märkta produkter, klara brott mot märkningsreglerna, osanna påståenden, luriga deklarationer, felaktiga viktangivelser, fusket med kvaliteten och vilseledande reklam och allt som konsumenter hittar och reagerar emot. Konsumenterna behöver någonstans att få utlopp för sina klagomål. Därför vidareutvecklar vi nu avsnittet på vår hemsida - SKAMPÅLEN - och kommer att starta ett speciellt avsnitt ”Chicken Race” där vi samlar alla exempel på hur man försöker lura eller lurar oss. Iden fick vi när fusket med kycklingfiléerna debatterades för inte så länge sedan, ett avsiktligt fusk som upprörde konsumenterna
, berättar Bengt Ingerstam

Vi uppmanar därför konsumenterna att vara vakna och skicka in till oss exempel på felaktigheter, så att andra konsumenter kan varnas och väckas. Hemsidan kommer att ligga ute kontinuerligt så att ingen behöver glömma.

- Vi hoppas att detta kommer att bli en tung konsumentröst som får näringslivet att inse att det lönar sig att lyssna mera och ordentligt på sina kunder
, avslutar Bengt Ingerstam

Se mera information på Löpsedeln på vår hemsida:
Behandla oss inte som idioter, som bara ska luras!

För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Fax: 0495-498 35
Hemsida: www.konsumentsamverkan.se