Lågprishotet ett skämt! ”Att tro att lågprishotet från utländska aktörer påverkar matpriserna i Sverige är mer ett skämt än verklighet, snarare har det bidragit till att sänka kvaliten på vår mat", säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan. Vi har fått en mängd nya märken på livsmedel, de s k egna märkesvarorna, som handelsblocken kommer med. Det är en internationell trend och inget nytt för Sverige. Ibland är det bättre kvalitet men lika ofta tummar man på kvaliten. Ett starkt argument för EMV (egna märkesvaror) är att handelsblocken kan styra mera över producenterna, medan vi konsumenter vet mindre om tillverkare och kvalitet. Sveriges Konsumenter i Samverka har just satt igång en annorlunda prisundersökning och det är skrämmande hur dåligt konkurrensen fungerar och hur okänsliga många konsumenter verkar vara. "Varför ska ett paket med 6 KRAV-märkta ägg behöva kosta 18:90 i en Konsumbutik medan Willys tar 12:98 för samma vara? Det gynnar inte den ekologiska produktionen. Varför ska Bregott KRAV-märkt behöva kosta 65:- per kg medan vanligt Bregott kostar 36,33 per kilo i samma butik? Har Arla så stora kostnader för den ekologiska grädden? Eller går det så lätt att tjäna pengar på omtänksamma konsumenter”, frågar Bengt Ingerstam Gladeligen går det kunder och köper vitpeppar i glasburk med 49 g innehåll för 528:57 per kilo medan samma vara i 90-grams påse kan kosta 135:55. Behöver det skilja mellan COOP och en butik med lågprisprofil mellan 23:70 och 13:98 för en burk Kung Gustafs sardiner? Betalar vi så mycket för ”lojaliteten? Måste det ekologiska mjölet straffas av COOP Änglamark för 9:40 per kilo medan i 5 kg-paket i lågprisbutik kostar det bara 3:- per kilo? Så mycket mer får inte bonden som odlar ekologiskt. Det mest hårresande fallet hittar vi bland vatten på flaska. Ett och samma vatten kostar i samma butik 5:77 i 1,5 liters pet-flaska och 14:80 i 0,5 liters pet per liter. Ett annat mycket känt mineralvatten, med högsta salthalten (!) kan man hitta för 6:65 i en butik med lågprisprofil och i en annan butik med mera kundlojalitet betalar man gladeligen 25:40 för samma vatten. Skillnaden är förpackning och butik. Ett tyskt mineralvatten finns att köpa i butik med lågprisprofil för 3:- litern. ”När kunderna köper svenskt mineralvatten för 25:40 medan dom kan köpa ett tyskt bra mineralvatten för 3:- litern, tyder bara på att lågprisimporten inte lyckats ändra på mycket men här kommer vi som fristående konsumentorganisation att öka ansträngningarna nu för att få konsumenterna att se till att konkurrensen börjar fungera”, konstaterar Bengt Ingerstam och fortsätter: värdesätter vi inte vårt fina kranvatten i Sverige som kostar något öre/liter men kan betala 25:40 för flaskvatten med för hög salthalt måste något göras för att höja kunskapsläget och motivationen för att inte bli lurad på sina pengar. Det är dags att fokusera ”KonsumentNYTTA” nu", avslutar Bengt Ingerstam. Läs mer - "KonsumentNYTTA" >> Läs mer - "Skojet med matpriserna" >> För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam Sveriges Konsumenter i Samverkan Box 88, 577 22 Hultsfred Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25 Fax: 0495-498 35 E-post: skis-s(at)konsumentsamverkan.se Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se |