Till startsidan

  Sveriges Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -


PRESSINFORMATION             2004-06-10




Prisdebatt igen – fler butiker ingen lösning


”Att Sverige ligger 24 procent över EU-genomsnittet är bara statistik. Lika som att påstå att Sverige ligger 21 procent under Norge och att EU i genomsnitt ligger 36 procent lägre än Norge. Konkurrensverket drar helt felaktiga slutsatser av Eurostats undersökning. Ökad etablering, fler butiker kostar mer och ger inte långvarigt lägre priser", säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan.

Vi konsumenter luras att tro att vi betalar för mycket för maten i Sverige om man får tro tidningsdebatten om matpriserna, som blossat upp igen. Enligt tabell hämtad ur Eurostat 2004 och Konkurrensverkets genomförda undersökning ligger t o m Cypern över EU-genomsnittet. Man har helt enkelt tagit med de nya EU-länderna i statistiken och då bidrar Rumänien givetvis med sitt index på 51. Likaså är EFTA-länderna med, som toppas av Norge med index 157.

Att tolka dessa siffror som Konkurrensverket gjort och kräver ökad konkurrens med fler butiksetableringar och flera lågpriskedjor till Sverige är lika fel som att rekommendera Rumänien att stänga butiker för de ligger så lågt i priser. Jämför man med Tyskland som ligger på index 107 har de visserligen mera spridd konkurrens men knappt hälften så stor butiksyta per konsument som Sverige. Butiksyta kostar! Det slår också igenom.

"Vi konsumenter kräver i debatten hela tiden mera lokalproducerat och kortare transporter, mera ekologiskt och högre kvalitet. Samtidigt förs debatten om lägre priser hela tiden mest av marknadens säljande parter och vissa myndigheter. Se bara på reklamen inför helgerna, där maten ofta får det psykologiska priset 39:90 oavsett om det är strömming eller kotletter”, konstaterar Bengt Ingerstam.

Det verkar också som de flesta konsumenter är helt okänsliga för priser. Vi har i en undersökning hittat otroliga prisskillnader mellan produkter och mellan samma produkter i olika butiker. Vad sägs om mineralvatten av bra kvalitet hos Willys för 4:50 för 1,5 liters flaska och ett sämre vatten hos COOP för 17:50.

En större satsning på ett annat sätt att spara pengar startas just nu av Sveriges Konsumenter i Samverkan, med medverkan av lokala test- och konsumentpaneler. Målet är att hitta skillnaderna mellan butiker, mellan förpackningsstorlekar och konsumtionsmönster, för att spara både pengar och miljö utan att sänka kvaliteten och utarma miljön.

"Vi har andra bättre metoder att hushålla, än att kräva mera lågpris. Konkurrensen med lågpris utarmar och slår snarare ut den effektivare konkurrensen, där kvalitet och service räknas in. Möjligen får vi lägre prisnivå en kort period, men det utjämnas, kostnaderna kommer alltid ikapp och större affärsytor och fler butiker drar bara mer kostnader”, avslutar Bengt Ingerstam.

Läs mer - "Snacka om matpriser" >>

För denna pressinformation svarar Bengt Ingerstam
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Fax: 0495-498 35
E-post:skis-h(at)konsumentsamverkan.se
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se