Remissvar
Bilen Biffen Bostaden SOU 2005:51
Sveriges Konsumenter i Samverkan har beretts tillfälle
att svara på rubricerade betänkande om en handlingsplan
för hållbar konsumtion – för hushållen.
Vi översänder här våra synpunkter.
Först vill vi uttrycka vår stora tillfredsställelse
över att utredningen har tillsatts. Vi anser detta vara ett
av de viktigaste initiativen som tagits på länge av regeringen.
Vi har haft den hållbara konsumtionen som ett av våra
viktigaste mål alltsedan starten 1985 i Konsument-Forum och
sedan 10 år tillbaka i policyförklaringen för Sveriges
Konsumenter i Samverkan. Se länk. http://www.konsumentsamverkan.se/10info/broschyrer/programforklaring.html
Vi citerar det viktigaste här:
Föreningens
stadgar uttrycker bl a följande målsättning:
Föreningen har som uppgift bl.a. att verka för
spridning av en ekologisk livssyn och en
hållbar och uthållig utveckling i samhället,
både lokalt och globalt, samt en etiskt godtagbar
hållning till såväl människor som
djur.
Föreningen skall verka för resurshållning
och motsätter sig en materiell tillväxt baserad
på utarmning av jordens begränsade resurser.
Med hänvisning till FN-dokumentet om konsumenternas
rättigheter vill föreningen hävda och försvara
dessa och representera konsumenterna och konsumentintressena.
Vi vill också arbeta för en rimligare och rättvisare
fördelning av landets och världens resurser samt
för rätten till en hälsobefrämjande
och livsnödvändig konsumtion. (Slut citat)
|
Vår paraplyorganisation har till sig samlat diverse organisationer
som verkar för att påverka samhället i hållbar
utveckling och inte enbart värna om konsumentskyddet och
låga priser utan även värna om konsumenternas
internationellt erkända rättigheter till viktig information
för att kunna göra medvetna och välgrundade val,
rättigheterna till nödvändig och tillräcklig
konsumtion samt en bra miljö. Se närmare Consumer Internationals
hemsida: United
Nations Guidelines for Consumer Protection
(http://www.consumersinternational.org/Templates/Internal.asp?NodeID=89647#rights)
Det nu presenterade slutbetänkandet är redan en omfattande
samling förslag på vitt skilda områden och i
stort sett går de åt rätt håll. Med den
omfattande expertis som beretts tillfälle (även näringslivets
representanter) att medverka och påverka utformningen i
nuläget, känns det närmast
förmätet att ta sig för att yttra sig om det som
framlagts. I synnerhet med tanke på att vi som konsumentorganisation
INTE beretts tillfälle att medverka under utredningens gång.
I förordet står det angivet att ”kunskaper och
uppslag inhämtats från bl a konsumentorganisationerna,
vilket i vårt fall inte har skett. Detta anser vi vara en
beklaglig brist och vi kan inte förstå motivet bakom
detta då vi som konsumentorganisation både inriktar
oss på en ekologisk och uthållig konsumtion samt fokuserar
vilken stor roll vi konsumenter har att spela för att påverka
konsumtionens inriktning i en uthållig riktning.
Allmänt
Utredningen är ett omfattande dokument med förslag på
förändringar, de flesta går i rätt riktning,
som vi inte avser kommentera i detalj, men vill inledningsvis
framhålla ett par andra viktiga och principiella saker,
som kan inverka på verkställandet av förslagen.
Det ligger en grundton i utredningen om att konsumenterna MÅSTE
göra ansenliga förändringar för att vi ska
uppnå en hållbar utveckling. Detta strider inte emot
vår syn på förändringsbehovet i samhället.
Men det är i praktiken hart när omöjligt, utan
att fundamentala förändringar sker i övriga delen
av samhället, både gällande den politiska delen
och det som näringslivet står för. Vi kan inte
begära enbart en massa uppoffringar av konsumenterna, som
att dämpa sin konsumtion, handla väsentligt dyrare med
tanke på miljö och gemensamma resurser när både
i de politiska och näringslivssammanhangen råder en
motsatt attityd, nämligen att ta för sig, stimulera
felaktig tillväxt för kortsiktiga aktievärdestegringar,
som i sig då ger större tillgång till riskvilligt
kapital, kortsiktigt berikande av egna ekonomier, inte minst de
mycket i ögonen stickande bonussystemen. Samma gäller
många av de politiskt ”gångbara” besluten,
där miljarderna spenderas på ett sätt som konsumenterna
upplever hårresande och tyvärr ger signalen att ”här
gäller det att ta för sig snabbt” vilket hämmar
viljan att betala 4 gånger så mycket för de ekologiska
bananerna än vad de kemikalieodlade kostar.
Om det allmänna, stat och kommun, gick före med gott
exempel, t ex när det gäller att upphandla ekologiska
livsmedel eller miljöbilar, så skulle det ge en signal
till konsumenterna om att detta är trenden, men här
brister det betänkligt. Om de stora ”konsumenterna”
i både det allmänna och näringslivet initierar
en utveckling i ”rätt riktning” kommer effekten
att bli dubbel, både trendmässig och prismässig.
När de stora konsumtionsvolymerna vänder riktning bidrar
det till att prisnivåerna sänks så att även
allmänheten, och de som vanligtvis inte har råd, även
kan unna sig ”lyxen” att handla ekologiskt och med
omtanke om andra och miljön och resurshushållningen.
Nästa problem ligger i att olika parter i samhället
talar sig varma för ökad tillväxt. Det är
bara vi konsumenter som talar om minskad tillväxt och viktminskning,
med tanke på hälsan. Här har näringslivet
under långa tider lockat oss att konsumera för mycket
socker och fett, billiga råvaror, så vinsterna kunnat
öka genom s k förädling. Först nu ”under
galgen” och med ökad debatt och nya forskarrön,
vänder företagen, lite i taget och bröstar sig
över att de gör så ofantligt mycket för att
vi ska få det bättre. Mest är det företrädarna
för branschorganisationerna som nu när det är lämpligt
skryter över insatserna som görs. Men det är fortfarande
blygsamma insatser ”under galgen”. För att enklare
förklara vari oliktänkandet om tillväxt ligger
kan man se två väger, dels strävandena för
att öka sysselsättningen för att städa upp
i miljön samt reparera människor i sjukvården,
vilket ger ökad sysselsättning och ökad tillväxt
i BNP-mått mätt.
Den andra vägen, vilken ju är den hållbara vägen,
är att genom ansträngningar för ökad effektivitet
och mindre resursanvändning, uppnå ekonomiskt positiva
resultat samt genom en sundare konsumtion undvika ett ökande
behov av vård för välfärdssjukdomar. Denna
senare form av tillväxt ligger närmare konsumenternas
intressen, men här råder fortfarande ett bisarrt oliktänkande,
beroende från vilken sida man yttrar sig. Denna situation
verkar förbryllande för konsumenterna och även
här krävs det en tydligare förändring av riktning
från politikerna och näringslivet, innan konsumenterna
börjar ”hänga med”. Den politiska ”apparaten”
strävar att beskatta oss medborgare allt mer, för att
ha mer att dela ut, givetvis på ett politiskt gångbart
sätt varje gång vi närmar oss ett val. Näringslivet
tar för sig så gott det går genom att höja
prisnivån till ”vad marknaden tål” och
förädla produkter och locka oss med mindre tidsåtgång,
enklare vardag och att vara modetrendigt med i tiden. Till sitt
förfogande har man den ofantliga övertalningsmaskinen
REKLAMEN, som har en otvetydig påverkansfaktor som man inte
med sunt förnuft eller utbildning kan motverka. Summorna
som tas ut av oss konsumenter i varupriserna, vilket inte är
det samma som vad företagen spenderar räknat i produktionspriser
och gjorda investeringar, uppgår till 25 procent av värdet
av den arbetsinsats vi måste prestera för att få
nettoköpkraften med vilken vi betalar reklamen i varupriserna.
En form av näringslivsbeskattning, som vi inget kan göra
något åt som enskilda utan som kräver ingrepp
från statsmakten och med lagstiftning. Det är tillväxt,
ja men inte en hållbar sådan.
I ett sådant samhälle gäller det att jobba så
mycket vi kan för att ha råd att unna oss så
länge det går. Effekterna blir då ökad utslagning
av arbetskraft och en verkligt ohållbar konsumtion och utveckling.
Orsakerna till detta ligger inte hos konsumenterna utan de ”beskattande”
parterna i samhället.
Den stora och alltid lika aktuella frågan om användningen
av djur i matproduktion och som råvara i livsmedel, är
dels en viktig djuretisk fråga men även en hälsofråga
och resursfråga. Ser man på uppräkningen av livsmedel
i förslaget så kommer frukt och grönt som ett
bihang i slutet av en lång lista tillsammans med potatis
(med högt GI!). Men den långa listan visar ju också
hur stor del av våra livsmedel som kommer från djurriket:
nötkött, griskött, kyckling, ägg, mjölk
– även om utredaren
helt glömt havens, sjöarnas och flodernas produktion
av FISK, skaldjur, rom och alger. Det hade varit på
sin plats med både en mer balanserad översikt av våra
livsmedel men även att uthållighetsperspektivet belysts
bättre med aspekten djurskydd.
En annan reflektion av allmän karaktär är vattenfrågan
och hur vi utnyttjar vattnet för att transportera bort fekalier
och urin till reningsverken, tvätta kläder och spola
rent bilen men också som processhjälpmedel i livsmedelsproduktionen.
Produktionen av nötkött får en obalanserad proportion
i utredningen, medan frågor om alternativ till kött
göms undan i hänvisningen till S.M.A.R.T. - maten. Det
är bra att utredaren har med detta inslag men huvudfrågan
om ökad vegetabil konsumtion och mindre processad mat är
alltför viktigt för att dölja i ett delförslag.
I en icke hållbar värld med stor brist på rent
vatten kan inte slöseriet fortsätta som det gör.
Bara för att ta ett exempel, vattenförbrukningen för
att producera 1 kg nötkött i industriell form är
mellan 30.000 och 50.000 liter vatten, medan samma mängd
protein kan fås med baljväxter (bönor) med en
vattenåtgång av endast 300 liter. Konsumtionen av
mera baljväxter är ett viktigt instrument för en
hållbar konsumtion, liksom konsumtionen av feta fiskar är
en central fråga. Fokuset på Omega 3 fettsyran i avsnittet
om produktionen av nötkött vid naturbete är inte
hela lösningen och borde ha balanserats med förekomsten
av Omega 3 i fisk, rapsolja, linfrö, nötter m m för
att inte förstärka obalansen i utredningen med allt
för mycket framhållande av extensiv
ranchdrift av nötdjur. Mer synpunkter om detta i avsnittet
3.2 nedan.
Den fjärde aspekten, den globala, ligger så långt
bort från konsumenternas vardag, att det inte berör
utom vid plötsliga katastrofer. Utredaren ställer bl
a frågan ”När ska fattigdomen utrotas?”
Medvetenheten finns om att fattigdomen är en av de stora
orsakerna till krisen i världen. Men detta löser inte
vi medborgare en och en, eller vid tillfälliga insamlingar.
Men viljan och kraven på en lösning framförs på
olika sätt av ”massorna”, ibland våldsamt
och ibland i organiserad form. Men hur segt är det inte för
våra mäktigaste ledare att få till något
som har effekt. Så länge världens ledare tillåter
både mellan sig och i andra toppskikt en så förgiftande
korruption av så gigantiska mått, är det för
mycket begärt att vi fattiga, beskattade medborgare, ska
uppoffra oss ytterligare. Många gör det trots allt,
men det är mindre än en droppe i havet. Denna situation
skapar vanmakt och inte stimulans till att förbättra
världen i uthållig mening.
Alla förslagen i all ära, men lägg inte bördan
på konsumenterna, samhällets mest utsugna och största
grupp, som i praktiken har så lite inflytande att den inte
tillräckligt representerats i dels utredningens referensgrupp
och inte heller på ett tillfredsställande sätt
tillfrågats.
I sammanfattningen talas det om att ”politiker
och medborgare måste ro framtidsbåten med två
åror”. Det låter vackert men
då krävs det faktiskt att medborgarna tillåts
kliva i båten också. Hela det civila icke-kommersiella
samhället vill inget hellre än medverka till förändring,
men den typen av förändring ställer inte näringslivet
och merparten av politikerna upp på. Vi kan inte tycka att
konsumentintressena får den rättmätiga rollen
och det befogade samhällsstödet som borde ges. Inte
när man betänker att av allmänna besparingsskäl
drogs det statlig stödet till konsumentorganisationerna ner
med 2 procent förra budgetperioden.
Fortfarande rörande sammanfattningen vill vi kort kommentera
några punkter.
Under rubriken ”Ett urval
av mina övergripande förslag” finns 3 avsnitt
.
Under punkt 1 tas den offentliga
upphandlingen upp. Vi har ovan påpekat och vill lägga
till vikten av ”det goda exemplet” samt den prissänkande
effekten det skulle kunna ge.
Under punkt 2 tas Konsumentkunskap
i skolan upp. Vi anser att om man inte byter totalt imagen
av dessa ämnen kommer området att fortsätta att
vara eftersatt och töntigt. Det gäller ju baskunskaperna
för livet och bör ges annan status, t ex ”livskunskaper
och baskunskaper” som är förutsättningar
för såväl yrkeslivet som vardagen. Det borde kunna
inlemmas på ett bättre
sätt i alla andra ämnen och på ett naturligare
sätt. Att kunna läsa och räkna behövs för
att vara en kunnig och informerad konsument, lika väl som
det behövs för kassörskan bakom butikskassan. Det
handlar inte bara om hur vi städar hemmet, byter blöjor
eller handlar mat utan är lika mycket kemi, biologi, teknik,
naturkunskap, ekonomi, tal och skrift, som vi behöver för
att ta aktiv del i produktionen. Inställningen till ”hem-
och konsumentkunskap” måste radikalt förändras
och det kanske bäst sker genom att ändra namnet och
byta inriktning i alla andra ämnen. T o m fysisk aktivitet
är en fråga om uthållig utveckling.
Under punkt 3 belyses ”Konsumentverkets
roll för att stimulera till hållbar konsumtion”
och rådgivningens
och informationens vikt. Bra och javisst! Men varifrån kommer
motivationen att ta till sig informationen? Det är nyckeln
till det hela och det försökte vi belysa i det
ovan framförda.
Avsnittet Ӏta, bo och
resa hållbart” har också 3 underavsnitt.
Under punkten 1 behandlas Ӏta
hållbart” och här finns en del förslag
men saknas desto mer. Det rekommenderas att satsa på extensiv
svensk nötköttsproduktion. Men ska extensivt producerat
nötkött kunna försörja medborgarna med mat?
Visst ska det finnas men vi förstår inte hur man kan
lyfta just denna fråga så uttalat. Vad gör vi
åt produktionen av gris, får och lamm, vilt, fågel
och ägg, om vi nu ska hålla oss till animaliesidan?
Ett ofantligt stort problem och det kommer att bli större
är beroendet av sojabaserat kraftfoder. Det berörs inte
alls. Dels får vi sämre fettsyrasammansättning
i kött, ägg och mjölk av kraftfodret, dels ökar
importen och beroendet av de mäktiga sojaproducenterna och
USA och vi är väl redan där, beroendet av GMO-producerad
soja och Monsantos monopolställning. Om världen ska
styras av ett par stora kemikalieföretag med patent och ensamrätt
på utsäde genom GMO-utvecklingen kan vi sluta prata
om att lösa fattigdomen i världen, rättvisefrågorna,
mångfalden m m och bara acceptera att korruption och mutor
är framtida legitima faktorer för den framtida utvecklingen.
Men vad värre är, var
kommer ett uthålligt och hållbart FISKE in i bilden?
Den mat vi kan producera på en krympande areal, när
vägbyggen, husbyggen, butikslador och parkeringar tagit alltmer
yta och jord samt förstöringen av jordar och vattendrag
genom intensivbruk med kemikalier och bekämpningsmedel, ger
oss en mindre bas för livsmedelsutvinning. Den största
ytan på vår jord är dock vatten, hav, sjöar
och floder, som är ett både ”solfångare”
med jättestor yta och som sköter sig själv utan
att tillsätta energi, gödsel eller soja. Dessutom sköter
den akvatiska naturliga produktionen sig helt själv, bara
vi inte stör och förgiftar den. Det enda som krävs
är att våra politiker ska sluta stödja rovfisket,
hindra tjuvfisket samt stifta adekvata lagar och förordningar
både för ett uthålligt utnyttjande av dessa gigantiska
men snart utplånade resurser och stoppa olje- och kemikalieutsläppen
som omintetgör den akvatiska produktionen, så att basresurserna
kan återhämta sig. Här krävs inga sjukhus
för djuren - fisken – bara ge den chansen till återhämtning.
Fisken borde på sikt kunna bli, och måste nog bli
det, minst lika stor del av vår konsumtion som den landbaserade
animala produktionen. Hälsomässigt skulle detta ge mycket
stora fördelar med tanke på de allt mer problematiska
folksjukdomarna.
Det är en stor brist i utredningen att först på
sidan 50 nämns ordet ”fiskerinäring” och
i uppräkningen av den svenska basmaten på sidorna 51-52
finns bara nötkött, griskött, kyckling, ägg,
mjölk, spannmål, frukt och grönt samt potatis.
Detaljkommentarer
Här ska vi bara lyfta fram några detaljer för
vissa avsnitt:
2.6 Förslag: Stimulera konsumentforskningen
Sveriges Konsumenter i Samverkan understryker behovet av ökade
resurser till denna forskning, men efterlyser mer fokus på
vad som skapar motivation och förändrade köp- och
konsumtionsvanor.
2.9 Förslag: Ge Konsumentverket
förstärkta resurser och en tydligare roll arbetet för
hållbar konsumtion
Sveriges Konsumenter i Samverkan håller med om att förstärka
resurserna till Konsumentverket för att öka informationen
för att ställa om till hållbar utveckling och
en mera hållbar konsumtion. Men vi efterlyser även
här behovet av att stimulera motivation och engagemang från
huvudaktörerna, konsumenternas, sida.
2.10 Förslag som saknas:
Hur stimulera konsumentengagemanget och opinionsbildningen
samt motivationen för förändring och ökat
deltagande från konsumenternas sida?
Sveriges Konsumenter i Samverkan är bekymrade över att
detta avsnitt saknas. I inledningen har vi velat lyfta en del
principiella faktorer och orsaker till att motivationen är
så begränsad.
Mängden av förslag, mestadels bra, har ändå
den begränsningen att de fokuserar andra aktörers påverkan
av ”målgruppen” – konsumenterna. Men konsumenternas
”MÅSTEN” måste få en annan innebörd,
konsumenterna VILL och kräver och efterfrågar. Dessutom
vill flertalet konsumenter engagera sig för ett mera hållbart
samhälle och en uthållig konsumtion. Men så länge
andra parter effektivt förhindrar utvecklingen i den riktningen
(se inledningen) är det svårt att få ett ökande
deltagande. När man ser hur miljarderna kan fördelas
till olika behov, mer eller mindre huvudsakliga, framstår
det som, ännu mer beklagligt att våra politiker och
statsmakten inte insett vilken kraft som skulle kunna mobiliseras
genom starkare konsumentorganisationer, med ökade resurser
att höras, delta och opinionsbilda. Ett fåtal miljoner
är inte rätt proportion på stöd för
ett aktivt deltagande i utvecklingen för ett hållbart
samhälle och en uthållig konsumtion, när belopp
med flertal nollor efter spenderas på stöd till produktion,
exportsatsningar för svenska livsmedel och till annan opinionsbildning.
3.1.3 Analys: Vad kommer att hända
till 2010?
Sveriges Konsumenter i Samverkan kan inte dölja förvåningen
att här berörs livsmedelsmarknaden och prispressen i
synnerhet med några få rader. Prispressen och de allt
mer försämrade kvalitetskriterierna, märkningen
samt importen borde egentligen utgöra underlag för en
helt egen utredning. I vart fall borde ett förslag ligga
här i denna utredning. Jordbrukspolitiken berörs och
förslag läggs, vi har inget speciellt att anmärka
på det. Men var är Fiskeripolitiken?
Som framhållits tidigare är det inte möjligt att
sträva efter ett hållbart samhälle och en uthållig
konsumtion utan att se både jordbruk och fiske som viktiga
delar i försörjningsmodellen.
Sveriges Konsumenter i Samverkan håller i övrigt med
om att certifierings- och kontroll-åtgärder för
kvalitetsproduktionen ska bäras av allmänna medel och
därmed skapa
konkurrensneutralitet. Vi har vid flera tillfällen framlagt
förslag om detta. Det är inte förenligt med hållbarhetsmålet
att straffa kvalitetssträvanden, medan produktion med kemiska
insatsmedel och billig energi dels ska få friställa
arbetskraft och dels dra nyttan av lägre produktionskostnader,
utan att se kvalitetsmålet som viktigt.
3.1.5 Mina förslag till åtgärder
i konsumentpolitiken
Sveriges Konsumenter i Samverkan beklagar detta mycket magra avsnitt.
Ursprungsmärkning är en gammal fråga som drivits
inte minst av konsumentorganisationerna länge, men även
av andra parter. Det gör inget att det kom med även
här men så mycket annat väsentligt har utelämnats.
Vi kan inte förstå däremot
att ett förslag till ”Informationsstöd till svenska
råvaror” platsar här under konsumentpolitiken.
Såvida utredaren inte tänkt sig att stödet ges
till konsumentorganisationer som kan objektivt verka för
detta mål, vilket inte vare sig myndigheter eller statsmakten
kan göra med tanke på EUs inställning till begränsningar
för den fria handeln. Inte minst skulle det ligga oss varmt
om hjärtat att arbeta för mer lokalproducerat och småskaligt,
eller som vi hellre vill kalla det NÄRSKALIGT (storlek anpassad
till närområdets behov).
3.2 Huvudstrategi 2: ”Hälsokött”
från extensiv ranchdrift av nötdjur – ny arena
för hållbara svenska livsmedel
Sveriges Konsumenter i Samverkan kan inte dölja sin förvåning
att utredaren så ensidigt fokuserar på ”hälsokött”
från nötkreatur. Det är i och för sig inte
fel att öka denna kvalitativa produktionsform och även
hänvisa till hälsoeffekterna med ökat innehåll
av Omega3.
Givetvis förutsätter vi att gödningsfasen med soja
i kraftfodret och kraftfodret överhuvudtaget inte förekommer.
Men utredningen får en karaktär av hävdandet av
särintressen när inte huvudkällan till Omega3 –
fisken – omnämns med ett enda ord. Det är på
inget sätt acceptabelt att utnyttja Omega3-argumentet så
ensidigt och klart missvisande. Dessutom klarar vi inte livsmedelsförsörjningen
enbart genom att släppa ut ett antal kossor på bete.
Det hade varit på sin plats att mera balanserat framställa
livsmedelsproduktionen och dess problem samt möjligheter.
Släpp gärna ut korna på bete men bortse inte från
den akvatiska produktionen med dess förnämliga både
proteiner och fettsyror och lägre krav på insatsmedel.
”Hälsokött” kan komma från nötdjur
men är huvudsakligen en benämning på kött
från fisk.
3.3 Huvudstrategi 3: Öka andelen
ekologiskt certifierade livsmedel
Sveriges Konsumenter i Samverkan ställer sig helt bakom denna
strategi. På sikt finns det ingen annan möjlig produktionsform
om vi ska prata om uthållighet. Kanske får man se
utvecklingen på sikt och i steg, men riktningen är
odiskutabel. Attackerna från det konventionella håller
bör bemötas med mera kraft och forskningen på
området måste åter stimuleras och inte läggas
ner som nyligen skett. Åtgärder bör sättas
in för att främst på köttsidan utjämna
prisskillnaderna för att stimulera övergången
från konventionellt till ekologiskt kött.
Resterande avsnitt måste vi beklagligtvis avstå att
kommentera p g a resurs- och tidsbrist.
Vi vill även hänvisa till vårt tidigare remissvar
över delbetänkandet, då många av förslagen
och synpunkterna där inte i nämnvärd grad kommit
fram i det nu lagda slutbetänkandet.
Avslutningsvis
Med hänvisning till de inledande principiella synpunkterna,
vill vi än en gång understryka, att utan kraftfulla
och synbara förändringar ifrån såväl
det politiska etablissemanget som från näringslivets
sida kan man inte förvänta sig att konsumenterna ska
ta på sig hela ansvaret, inte ens delar av det. Det krävs
hållbarare och uthålligare tankar bakom dessa parters
agerande och uppträdande och synbara förändringar
för att konsumenterna ska se trovärdigheten och den
uppriktiga viljan och därmed få förtroende för
vidtagna och alla de förnämliga förslag som läggs
i denna utredning.
Det krävs också att konsumentkrafterna inte bara ses
som en målgrupp för andras insatser utan en stor och
viktig part i förändringsarbetet, som bör få
adekvata resurser, lika väl som de andra parterna, antingen
de tar, inkasserar eller får dessa sig tilldelade.
|