Förslag
till försiktighetsåtgärder vid odling av
genetiskt modifierade grödor
Sveriges konsumenter i Samverkan får här inkomma med
några korta synpunkter på förslag till bestämmelser.
Hela förslaget bör ordentligt omarbetas och bättre
anpassas efter direktiven från regeringen.
Det har alltid sagts och hävdats från GMO-företagen
att avsikten med modifieringen skulle vara att ge konsumenterna
billigare livsmedel, nyttigare livsmedel, smakligare livsmedel och
hållbarare livsmedel. Inget av detta har infriats och ser
heller inte ut att komma. Vi kan däremot konstatera att vi
konsumenter, som vill fortsätta att äta mat vi är
vana vid och har ätit i generationer och som vi litar på
och kan säga att vi har historiska bevis på att vi kan
överleva på, vi kallar det ”historic evidence”,
kommer att få högre priser på maten tack vare GMO.
Det visar sig tydligt nu även på fodersidan, där
producenterna behöver mer och mer betalt för att garantera
GMO-fritt foder i köttproduktionen. Alltså alla löften
och förespeglingar går fel. Motiven för att flertalet
konsumenter hellre väljer och uttalar viljan att välja
GMO-fritt, såväl livsmedel som livsmedel producerat där
djuren fått GMO-foder. Det ligger djupare värderingar
bakom än rädslan för att dessa kan vara skadliga
för oss människor, det är en större fråga
om patenträttigheter som skapar monopolliknande situationer
där ytterst få företag får makten över
hela livsmedelskedjan och konsumenternas valmöjligheter undanröjs.
Den demokratiska rättigheten och av världens länder
(i FN-dokument) tillerkända rätten till friheten att välja,
undanröjs i praktiken.
Informationsplikt (§4)
Detta är ett förslag som ur juridisk synpunkt är
helt värdelös. Även om det sker med rekommenderat
brev med mottagningsbevis innebär det inget samförstånd.
Däremot har GMO-odlare tillskrivits rätten att informera,
som därmed också fråntar den drabbade ”icke
GMO odlande” lantbrukaren rätten att klaga och kräva
ersättning om hans gröda smittas. Att på detta sätt
underlätta för GMO-odlaren på den hotades bekostnad
är inte förenligt med intentionerna från regeringen
och helt i motsats till normala juridiska principer. Det enda acceptabla
är information och samtycke, men med bibehållen rätt
till ersättning om skada sker.
Att informationsplikten endast skulle omfatta 100 meter är
ytterligare ett bevis för att förslaget ska underlätta
för ”inträngande” GMO-odling och inte skydda
existerande odling, konventionell eller ekologisk. Det är ju
lite av upp-och-ner-vända världen.
Övrigt
Genomgående verkar det som om förslaget utgår
ifrån att underlätta för införandet av GMO-odling
i stället för att skydda det som redan är etablerat
och nu hotas av invasiva krafter.
Införandet av ny teknologi kan inte tillskrivas rätten
att utsätta etablerade former av verksamhet för hot,
fara eller risker. Ett regelverk ska i första hand tjäna
till att existerande och sedan tidigare accepterade former av
verksamhet i första hand skyddas för påverkan.
Om kostnader uppstår för kontroll, skador e dyl ska
dessa bäras av den GMO-odlande parten. Det kan ju inte vara
rimligt att konventionell eller ekologisk odling ska drabbas av
kostnader förorsakade av annan part och utan deras förskyllan.
Som påpekas ovan ska inte den konventionella maten fördyras
för att några få företag vill trycka ut
sina GMO-produkter på marknaden.
Förslaget i övrigt är i sin helhet så pass
tekniskt att vi inte går in på detaljerna.
Avslutningsvis vill vi understryka att Jordbruksverket bör
utgå ifrån den motsatta bilden, d v s skydda det existerande
och reglera för det inkommande så att hot, obehag,
risk eller skada kan undvikas. I samhället generellt och
i juridiken är det ju inte så att passagerare i en
buss måste lämna plats för påstigande, utan
det är den påstigandes rätt är att ta plats
om det finns ledig sådan, enkelt uttryckt.
|