|
Sveriges
Konsumenter i Samverkan
- för ökat konsumentinflytande -
|
REMISSVAR 2006-02-07
Jordbruksdepartementet
Fiskerienheten
Agnetha Alriksson
103 33 Stockholm
Yttrande
över Nationell strategisk plan för den svenska fiskerisektorn
Med mycket stort intresse har vi tagit del av förslaget
till Nationell strategisk plan för den svenska fiskerisektorn,
samt fått tillfälle att delta på hearingen.
Sveriges Konsumenter i Samverkan, den fristående och obundna
konsumentorganisationen i Sverige, är mycket involverad i fiskefrågorna.
Sedan flera år har vi inbjudits som enda konsumentrepresentant
(för Östersjöstaterna) till möten i EU Fisheries
rörande Baltic Fisheries. Vi är också som enda nationell
konsumentorganisation anmäld som medlem i EURAC för Östersjön
och även som deltagare i Executive Committee för nämnda
RAC.
På vår hemsida www.konsumentsamverkan.se
har vi ett omfattande material utlagt under området Fiske:
www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/fiske/fiske.html
Då vi relativt sent fick tillfälle att delta i detta
arbete, samt just varit i Köpenhamn för möte inför
bildandet av RAC Baltic har vi inte haft praktiska möjligheter
att detaljerat svara på förslaget ovan, men begränsar
oss till några principiellt viktiga frågor, speciellt
viktiga för oss som konsumentorganisation.
Det är med stor tillfredsställelse vi noterar det omfattande
och positiva arbete som pågår på fiskeområdet,
för en bättre framtida fiskeripolitik. Även att konsumentaspekterna
nu börjar tas med på allvar. Primärt gäller
ju att det är konsumenternas behov av livsmedel, i detta fall
fisk, som ska säkerställas, såväl som säkra
livsmedel som en säker framtida försörjning. Frågan
har alltför länge varit fokuserad på yrkeskåren
fiskarena och deras situation och försörjning samt tillgången
på fiskekvoter. Det är beklagligt att oenigheten inom
EU är stor mellan länderna och att lobbyn från vissa
länder är synnerligen aktiv. Positivt däremot är
att nu EU utvidgats att omfatta Polen och de Baltiska länderna,
varifrån vi länge haft en dålig uppföljning
av kontroll och överfiske.
Att ”näringen” i första hand fokuserar på
sina omständigheter är inget nytt eller konstigt i sig,
men att synpunkterna på konsumenternas rätt till både
tillgång på bra ”näring” samt valfrihet
(här avser friheten att välja och inget annat) är
en fråga som alltför länge inte kommit med i debatten
eller arbetet för ett framtida hållbart fiske. Vi vill
därför poängtera att det första och viktigaste
är att fokusera medborgarnas behov av livsmedel av bra beskaffenhet,
i andra hand hur detta sker i praktiken (fiske och processade samt
tillgänglighet). Detta är inget unikt för fiskesektorn,
det gäller även jord- och lantbruk m m.
Gemensamt med fiskesektorn har konsumentsektorn samma behov av en
uthållig och hållbar förvaltning och återhämtning
av bestånden. Samarbetet borde därför inte skapa
problem på lång sikt, men möter i vissa fall motstånd
i det korta perspektivet.
Det är glädjande att näringsforskningen och ”näringsexperterna”
alltmer upptäcker de marina produkternas förträfflighet
för konsumenternas kort- och långsiktiga hälsa.
Omega 3-debatten har ju fokuserats mer än tidigare senaste
tiden.
Det är också glädjande att Fiskeriverket nyligen
tagit initiativet till att bilda en ”konsumentgrupp”
med samtliga aktörer som deltagare. Redan efter ett fåtal
möten har goda resultat uppnåtts.
Några specifika synpunkter på det konkreta förslaget
vill vi lyfta fram här. 2.
SVENSKA NATIONELLA MÅLSÄTTNINGAR
Här behandlas miljöpolitiken och livsmedelspolitiken,
men vi saknar ett avsnitt om konsumentpolitiken, som nu regeringen
påpekat ska ingå i alla analyser och diskussioner.
Under Livsmedelspolitiken kommer konsumentaspekterna, fast med en
viss försiktighet.
Bl a i de tre punktsatserna • Ekologsikt hållbart
fiske och vattenbruk • Ekonomiskt och socialt hållbar
utveckling av landsbygden • Utökad samverkan med
berörda intressenter
Och förhoppningsvis avser man i tredje punkten att berörda
intressenter även omfattar oss konsumenter. I tredje stycket
påpekas alltför blygsamt att ”konsumentfrågorna
har under senare år fått en alltmer framträdande
roll” och här nämns ”konsumenternas ökade
krav på ursprungsmärkning, fångstmetoder, distributionsvägar,
livsmedelsegenskaper och innehåll bör vägas in när
fiskeripolitiken utformas”. Man ser det som en viktig del
av konsumentpolitiken att medverka till att människor (man
avser konsumenter) utvecklar konsumtionsmönster som belastar
miljön så lite som möjligt.
Detta räcker inte, det handlar om att välja fisk, samt
att välja fisk med tanke på beståndens situation
och återhämtning, samt olika arters effekter på
folkhälsan. Så t ex är en ökad konsumtion av
sill och strömming mycket viktigt ur hälsosynpunkt och
ur beståndssynpunkt, men motverkas av varningar från
Livsmedelsverket. Denna ökning av konsumtion av feta fiskar
innebär då ett lägre tryck på torskfisket,
vilket vore önskvärt med tanke på utfiskning och
svartfiske. Trycket på torsken gör att, det vi kallar
kriminella inslag, stimuleras. Det handlar också om att involvera
konsumentintressena mera för att påverka utvecklingen
av fiskepolitiken redan i tidigt skede och inte vänta tills
det är dags att informera konsumenterna, när de sitter
i den passiva rollen att ta emot information. Vi som konsumentorganisation
har också en viktig roll att hålla konsumenterna informerade
både i debatten och kunskapsfrågorna. Detta ansvar tar
vi redan, inte minst genom vår omfattande hemsida
och vårt nyhetsbrev Snabba KonsumentNyheter som är gratis
och till dags dato utkommit med 16 nr under de tre månader
det existerat . Vi har t ex på sistone på ett mycket
omfattande och grundligt sätt deltagit i torskdebatten. Se
sammanfattande dokument över vad som utlagts på hemsidan:
www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/fiske/torsksamlat.htm
alternativt i datumordning alla inlägg på hemsidan:
www.konsumentsamverkan.se/plast/uppdat.html
Vi deltar också i Svensk Fisks arbete, där vår
ordförande som suppleant representerar konsumentintresset.
Se även inledningen och deltagandet i EU-sammanhang.
I förslaget hänvisas också till ”Säkra
livsmedel” som en prioritet inom livsmedelspolitiken. Man
avser här rent säkerhetsmässiga frågor, men
inte en säker framtida tillgång på speciellt fisk.
Den långsiktiga uthålligheten behandlas alltså
inte i livsmedelspolitiken tillräckligt utförligt, speciellt
vad gäller fiskefrågorna. 3.
STRATEGISKA MÅL OCH RIKTLINJER
Massa bra förslag finns i detta förslag och viktiga aspekter.
Låt oss därför bara påpeka några saker
där vi anser man kan göra det ännu bättre.
Under pkt 4, utveckla konsumentperspektivet.
Det håller vi helt med om men inte bara i diskussionen om
”näringens” framtid utan hela fiskeripolitikens
upplägg. Som påpekat tidigare är det inte primärt
”näringens” framtid som är av högsta
vikt utan medborgarnas/konsumenternas rätt till rätt ”näring”
och hållbar livsmedelsförsörjning. Dessutom berörs
också folkhälsoarbetet endast ”i förbifarten”.
Vi har belyst detta ovan, men vill lägga till aspekten TURISM
som en konsumentfråga. Ökade möjligheter till fisketurism
i form av sportfiske, friluftsliv, att fiska vid sommarstugan, är
ett sätt att öka motionen och friluftslivet och intresset
för fiske och fisk. I hälsoperspektivet ska också
fysisk aktivitet tas med och inte bara nutritionsaspekten. Aktuella
folkhälsomålet fokuserar just på rätt näring
och mer motion.
Under pkt 6, öka samförståndet….
Här vill vi vara med. Det gäller inte bara forskare, administratörer
och ”näringen”. Konsumentintresset måste
få vara med här.
Under punkterna 31-33 berörs
Fisketurism.
Dessa punkter bör utvecklas ytterligare och här ska inte
enbart företagandet fokuseras utan även effekterna för
folkhälsan och bättre fritidsaktiviteter än t ex
att sitta i TV-soffan. Rekreation, motion, fiskeintresse, egna fångade
råvaror att tillaga och en massa fler önskvärda
effekter måste också vägas in, som övergripande
viktiga frågor och inte enbart turistnäringens utvecklingspotential
i första hand. Under en två veckors semester nyligen
i Sharm el-Shejk fick undertecknad med egna ögon se den ofantliga
ekonomiska aktiviteten och expansionen för såväl
hotellnäringen, som rena turistnäringen – även
sysselsättningen av beduinerna – samt aktiviteter med
utbyggandet av hotell och fastigheter, banker och transporter (frekvent
flygtrafik). Förutsättningarna var i huvudsak två,
klimatet och baden samt beskådandet av fisk på korallreven.
Inte ens aktivt fiske fanns med, bara beskådandet. Det råder
ingen tveksamhet om att upplevelseindustrin är lika viktig
som fångstindustrin, för framtida ökad sysselsättning.
Hänsynen till miljöpolitiken måste emellertid också
vägas in och inte ensidigt ses ur sysselsättningsperspektiv.
I fallet Sharm är utvecklingen förödande.
4. MEDEL FÖR ATT NÅ DE
STRATEGISKA MÅLEN
Hela 46 bra förslag men här kan man ha ett till:
Involvera konsumentintressena, företrädesvis via konsumentorganisationer
och deras kontaktyta gentemot konsumenterna/allmänheten. Det
är en viktig funktion då konsumentorganisationer i allmänhet
åtnjuter ett stort förtroende från konsumenterna
men också har kanaler direkt till dessa och medlemmarna. Här
kan en större medvetenhet skapas för ett ökat deltagande
på många sätt, både i politikutvecklingen
som konsumtionen av rätt fisk och inte minst dialogen mellan
aktörerna. Vi har redan goda resultat att peka på, t
ex samsynen mellan fiskarena och konsumenterna i flera frågor.
Under punkten 45 Utveckla informationen
till näringen. Här anser vi man glömt ”marknaden”
d v s de som efterfrågar produkter och skapar sysselsättningen.
4.8 Ekonomiska ramar
Mot bakgrunden av de relativt stora ekonomiska resurser som ta i
anspråk för t ex fysiska investeringar, bidrag till skrotning
av överkapacitet m m anser vi det inte omotiverat eller oöverkomligt
att också avsätta resurser som möjliggör för
intresserade och kunniga konsumentorganisationer att praktiskt medverka
i arbetet för en hållbar framtida fiskeutveckling och
effektiv fiskepolitik.
Vi nöjer oss med dessa kommentarer i nuläget och hoppas
på fortsatt dialog och möjligheter att delta i det viktiga
arbetet för hållbarhet och uthållighet såväl
för fisken, fiskarena, ”näringen” och ”marknaden
= avnämarna”, konsumentinvolvering och konsumenthälsa.
Vi vill med detta också lyfta fram vikten av att ta tillvara
en så viktig resurs som konsumenterna i detta framtida arbete
och omställning i hållbar riktning. |
Vänligen
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Bengt Ingerstam |
Ordförande |
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Box 88, 577 22 Hultsfred
Tel: 0495-498 34, 413 15, Mobil: 070-604 77 25
Fax: 0495-498 35
Hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se
|